Thursday, July 1, 2010

Kulit kekal lembap


Salah seorang pakar terapi mengukur kelembapan kulit selepas penggunaan Eucerin.


AIR merupakan molekul yang meliputi hampir 75 peratus permukaan bumi. Pancaran matahari akan menyerap dan mengubah jisim air daripada bentuk cecair ke gas yang kemudiannya menjadi ais dan proses ini akan berulang supaya air sentiasa bergerak dalam suatu aliran yang sempurna.

Keseimbangan air ini akan kekal, namun kuantiti bukan segala-galanya kerana pengedaran air adalah lebih penting. Begitu juga hakikatnya bagi kulit kita.

Sebagai organ terbesar, kulit menyimpan satu pertiga daripada keseluruhan air dalam tubuh. Kelembapan kulit hanyalah satu daripada keperluan untuk kulit sentiasa sihat dan kekal berseri.

Menurut Pakar Estetik, Dr. Yap Lok Huei, dalam kaedah ini Eucerin memahami fisiologi kulit kita dan bagaimana kelembapan kulit dibekal dan dikekalkan kepada kulit kita.

''Selepas bertahun-tahun kajian dan cetusan daripada suatu penemuan yang telah dianugerahkan Hadiah Nobel, katanya, Eucerin memperkenalkan AquaAporin Active suatu produk pelembapan kulit yang berinovasi tinggi.

''Inspirasi yang berdasarkan unsur alam semula jadi, formula dalam AquaAporinActive ini akan mengaktifkan saluran mikroskopik baru yang terletak di dalam membran sel yang berfungsi untuk mengawal pengangkutan molekul air dari sel ke sel," ujarnya.

Tambahnya, saluran air semula jadi ini dipanggil Aquaporin yang membolehkan kelembapan mengalir dengan lebih bebas kerana kelembapan dalam kulit ini boleh disebarkan dari sel ke sel.

Sementara itu Pengarah Pemasaran Beiersdorf, Ng. Hock Guan, memberitahu, kajian klinikal Beirsdorf di negara Jerman menunjukkan bahawa tahap kelembapan kulit kekal lebih tinggi dan stabil walaupun telah berhenti menggunakan produk ini selama tiga hari.

Katanya, tubuh kita terdiri daripada lebih kurang satu ratus bilion sel. Bagi mengekalkan tekanan seimbang di dalam sel-sel ini, adalah amat penting air dapat mengalir keluar dan masuk daripada sel-sel tersebut tanpa halangan.

''Selama lebih kurang 100 tahun, saintis menyangka bawa air hanya mampu tersebar melalui membran sel, teori ini tidak menerangkan bahawa pergerakan air adalah sangat laju sehinggalah pada tahun 1988.

''Di mana ahli biologi molekul dari Amerika Syarikat, Peter Agre telah menjumpai suatu protein di dalam membran sel. Kajian yang selanjutnya lebih mendalam menunjukkan bahawa terdapat satu liang yang mengawal pengangkutan molekul air keluar dan masuk dari sel tersebut,'' katanya.

Laluan air pertama akhirnya berjaya dikenal pasti. Pada tahun 2003, tambahnya, Peter Agre telah dianugerahkan Anugerah Nobel Kimia untuk penemuannya iaitu Aquaporin-1.

Sejak penemuan itu, ratusan laluan (liang) telah ditemui dalam tumbuhan, haiwan dan organisma-organisma asas dan lebih daripada 12 aquaporin lain juga ditemui dalam tubuh manusia itu sendiri.

Katanya, bentuk aquaporin yang aktif secara biologikal ialah suatu tetramer, iaitu satu kompleks yang terdiri daripada empat protein aquaporin.

''Aquaporin boleh dijumpai di dalam buah pinggang, kanta mata, otak dan juga kulit yang mana ia membentuk suatu rangkaian kelembapan semula jadi yang membantu pengedaran air yang optima di dalam kulit,'' katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: