Tuesday, March 23, 2010

Bayi mangsa dera kritikal

PORT DICKSON: Seorang bayi lelaki berusia sebulan kini dalam keadaan kritikal akibat pendarahan dalam otak selepas dipercayai didera.

BUKTI...enam kanak-kanak yang dijaga pasangan terbabit.
BUKTI...enam kanak-kanak yang dijaga pasangan terbabit.
Bayi itu dipercayai mengalami kesan goncangan yang kuat menyebabkan berlaku pendarahan pada bahagian dalaman kepalanya, sekali gus menyebabkan mangsa ketika ini bertarung maut.


Kisah malang menimpa bayi berkenaan terbongkar apabila dia dibawa seorang lelaki yang mendakwa pengasuhnya ke Hospital Port Dickson di sini pada 11 Mac lalu.


Ketua Polis Daerah, Superintendan K Baljeet Singh, berkata bayi itu dibawa seorang lelaki yang mengaku pengasuh dan mendakwa mangsa demam.


“Mangsa bagaimanapun dirujuk ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) Seremban untuk mendapatkan rawatan lanjut sebelum dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL),” katanya di sini, semalam.


Menurutnya, doktor mendapati wujud unsur penderaan berikutan berlaku pendarahan dalam otak mangsa disyaki akibat goncangan kuat.


Doktor itu juga memaklumkan usia bayi itu bukan empat bulan seperti dilaporkan lelaki yang membawanya ke Hospital Port Dickson.


“Polis yang mendapat maklumat itu bergegas ke rumah lelaki terbabit yang berusia 28 tahun di Taman PD Utama di sini dan menahannya.


“Turut ditahan, seorang wanita yang juga isteri lelaki terbabit untuk membantu siasatan,” katanya.


Menurutnya, hasil siasatan mendapati bayi itu hasil hubungan lelaki terbabit dengan seorang warga Indonesia, tetapi wanita itu sudah pulang ke negara asalnya.


Katanya, polis turut menemui enam lagi kanak-kanak berusia satu hingga 13 tahun dalam rumah suspek dan mereka kini diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk penjagaan sementara selepas pasangan suami isteri terbabit ditahan untuk siasatan.


Sementara itu jiran mangsa yang ditemui berkata, lelaki terbabit kurang bergaul dengan jiran berdekatan.

“Saya pun tidak tahu kejadian yang berlaku sehingga kedatangan sepasukan polis ke rumah berkenaan pada satu malam, baru-baru ini.

“Mereka tinggal di sini sejak kira-kira tiga tahun lalu,” katanya yang enggan dikenali ketika ditemui di sini, malam tadi.

Jiran itu berkata, dia juga tidak pernah terdengar pasangan suami isteri itu bertengkar sepanjang mereka tinggal di situ.

Tinjauan Harian Metro di rumah berkenaan mendapati ada enam kanak-kanak dipercayai berusia setahun hingga 11 tahun di rumah berkenaan yang dijaga oleh seorang lelaki.


Mereka terdiri lima kanak- kanak perempuan dan seorang lelaki yang didakwa anak angkat pasangan berkenaan.

Seorang kanak-kanak perempuan yang berusia 13 tahun memberitahu, dia dan lima lagi kanak-kanak adalah anak angkat kepada pasangan suami isteri berkenaan.

Menurutnya, adiknya dijaga seorang wanita ketika dia ke sekolah pada sebelah pagi dan pada sebelah malam, mereka dijaga seorang lelaki.

“Saya sayang bapa dan ibu kerana kami semua dijaga dengan baik sejak kecil dan saya tidak tahu macam mana kejadian itu berlaku.

“Bapa seorang yang penyayang dan kami semua sayangkannya kerana dialah yang menjaga kami semua sejak kecil,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: