Tuesday, July 6, 2010

Kembara kereta api wap


SENTUHAN terakhir. Marhat meninjau keadaan roda lokomotif sebelum ia dibawa ke Kuala Lumpur.


SEJAK dua dekad lalu, lokomotif kuasa wap Kelas 56 buatan England yang dikenali sebagai 'Temerloh' berada di landasan Stesen Gemas. Apabila Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) memutuskan untuk membawa lokomotif yang berusia 64 tahun itu ke Kuala Lumpur untuk tujuan baik pulih dan pengkomersialan, Marhat Ali, 52, terasa begitu sayu.

Selama ini beliaulah mekanik yang menjaga pengangkutan itu sejak ia direhatkan. Ketika rombongan media bersama pegawai-pegawai KTMB yang diketuai oleh Pengurus Kanannya, Mohd. Fazil Ismail dan sebahagian daripada ahli Kelab Peminat Kereta Api tiba di Gemas, Marhat antara individu terawal yang tiba di lokomotif itu.

Marhat merenjis-renjis minyak pelincir pada roda lokomotif satu persatu dan kemudian dia membersihkan kepala lokomotif itu perlahan-lahan.


REKA bentuk unik kepala lokomotif kuasa wap 'Temerloh'.


"Maklumlah, dah bertahun lokomotif tak berjalan, akhirnya dia pergi juga," katanya pada majlis membawa pulang lokomotif kuasa wap dari Gemas ke Kuala Lumpur baru-baru ini.

Meskipun statik di atas landasan, lokomotif itu banyak jasanya, ujar Marhat. Filem Police Story 3 lakonan Jackie Chan yang terkenal sekitar tahun 1990-an telah menggunakan pengangkutan itu sebagai props dalam beberapa aksi filem yang berlangsung selama dua jam itu.

Begitu juga dengan babak dalam filem Paloh yang memilih lokomotif itu untuk menghidupkan suasana zaman 1940-an. Kali terakhir lokomotif 'Temerloh' bergerak ialah pada tahun 1997 iaitu ketika ia digunakan untuk perkhidmatan Peninsula Ekspres.

Mengikut perkiraan awal, lokomotif itu akan mengambil masa kira-kira 12 jam untuk sampai ke ibu kota. Namun disebabkan roda kereta api itu tiba-tiba berasap, hujan, berselisih dengan tren lain dan masalah generator, ia tersasar daripada jadual asal.

Ketika 'Temerloh' ditarik menggunakan lokomotif berkuasa tinggi, Dalian Kelas 29, lokomotif berkenaan digerakkan pada kadar kelajuan 20 kilometer (km) sejam atas sebab-sebab keselamatan.

"Nampaknya lokomotif ini merajuk, dia mahu kembali ke tempat asalnya," seloroh salah seorang ahli rombongan.

KTMB mempunyai perancangan untuk lokomotif tertua di negara itu. Ia mampu beroperasi pada kelajuan maksimum 90 km sejam pada era kegemilangannya.


LOKOMOTIF kelas 56 kuasa wap buatan England ini asalnya digerakkan dengan kuasa arang batu sebelum diesel.


Nostalgia pengangkutan kereta api menggunakan lokomotif kuasa wap atau stim yang pernah menjadi penggerak pengangkutan komoditi bijih timah negara yang bermula sejak 1 Jun 1885 akan dihidupkan semula.

Seperti di Thailand dan Indonesia, KTMB akan mewujudkan perkhidmatan tren persiaran untuk pelancong dalam tempoh sedekad lagi.

"Inisiatif negara-negara berkenaan berjaya melonjakkan industri pelancongan mereka," kata Mohd. Fazil sambil memberitahu setakat ini hanya satu lokomotif iaitu 'Temerloh' yang berpotensi untuk dibaik pulih manakala lima buah lokomotif lagi telah dijadikan bahan pameran di Muzium Negara, Kuala Lumpur (dua buah) dan masing-masing sebuah di Muzium Tentera, Stesen Butterworth dan Pekan, Pahang.

Mengikut perancangan KTMB, lokomotif yang akan direvolusi dengan sentuhan anak tempatan itu nanti beroperasi pada bulan tertentu ke lokasi stesen tarikan pelancong dan tapak bersejarah di Semenanjung.


STRUKTUR pada enjin lama yang memerlukan perbelanjaan besar untuk dibaik pulih.


Sebagai contoh, perjalanan dari Kuala Lumpur-Taiping dan Kuala Lumpur-Kluang.

Ujar Mohd. Fazil, jika direalisasikan kelak ia mampu menjana pendapatan tambahan kepada negara.

Berapakah kos untuk menghidupkan semula lokomotif itu?

"Harganya mencecah jutaan ringgit. Ia memerlukan pakar yang mahir dalam teknologi kereta api lama untuk membaik pulih enjin 'Temerloh'," katanya.

Buat masa ini, lokomotif itu akan ditempatkan di Akademi Latihan KTMB (MyRA) di Batu Gajah, Perak sebagai bahan pameran.

Siapa tahu, negara akan terkenal dengan percutian melalui kereta apinya suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: