Sunday, March 21, 2010

Potong hidung isteri kerana aibkan mentua


Bibi Aisha menunjukkan telinganya yang rabit di Kabul Afghanistan semalam.


KABUL - Seorang wanita Afghanistan, Bibi Aisha nyaris maut selepas hidung dan telinganya dipotong oleh suami sendiri kerana dia didakwa memalukan keluarga mentuanya.

Dalam satu wawancara yang disiarkan televisyen tempatan, mangsa berusia 19 tahun itu mendakwa keluarga mentuanya malu berikutan dia melarikan diri daripada rumah suaminya dengan bantuan dua jiran perempuan.

Dakwa Bibi, dia bertindak melarikan diri kerana tidak dapat bertahan dengan layanan buruk keluarga suaminya.

Misi Bibi melarikan diri ke Pakistan gagal setelah dia dan dua rakannya ditangkap pihak berkuasa. Dia kemudian dibawa balik oleh keluarga mentuanya sebelum dijatuhi hukuman potong kedua-dua telinga dan hidung mengikut adat tradisi kaum Pashtun.

Selepas menjalani hukuman, Bibi ditinggalkan di tempat terbuka di wilayah Oruzgan yang dikuasai Taliban.

Wanita itu diselamatkan oleh sekumpulan petugas kontraktor firma Amerika Syarikat dan diberi perlindungan oleh sebuah badan bukan kerajaan tempatan yang turut mengurus ribuan kes serupa.

"Saya pengsan semsa hidung dan telinga dipotong. Sejurus sedar saya berasa ada air dingin yang mengalir di hidung dan apabila membuka mata, saya tidak sanggup melihatnya kerana darah berada di mana-mana," kata Bibi.

1 comment:

  1. pity her...xde pon undang2 dlm islam yg benarkan this kind of punishment..they live in a jungle@what?

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: