Monday, August 31, 2009

Turun sekolah sambut merdeka

'Apa yang datuk nenek kita perjuangkan dulu harus dipertahankan seperti contoh keamanan yang dapat hari ini hasil kata sepakat yang dicapai antara kaum" – AZNIL




MUDAH sekali menyatukan empat artis popular tanah air ini dalam sesi fotografi khas sempena merdeka yang dilakukan sehari sebelum tibanya bulan Ramadan lalu.

Kalau melihat jadual Aznil Nawawi, Rozita Che Wan, Liyana Jasmay dan Pierre Nazarul Andre, sememangnya masing-masing sangat padat dengan pelbagai aktiviti seni. Namun, demi memenuhi permintaan Kosmo! dan memeriah majlis sambutan hari kemerdekaan Sekolah Menengah Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur mereka terus menyatakan persetujuan tanpa berfikir panjang saat diajak untuk fotografi istimewa ini.

Sepanjang majlis berjalan, kesemua artis dikerumuni peminat berpakaian seragam sekolah yang setia dengan kamera di tangan masing-masing. Malah, ada yang tanpa segan silu berteriak, I love you kepada artis pujaan mereka.

Memang hiruk-pikuk jadinya apabila membawa artis ke sekolah. Namun, tujuan asal tetap tidak dilupakan iaitu sambutan dan fotografi merdeka.

Merdeka cara Aznil

Aznil yang ternyata mempunyai pengaruh besar turut menyampaikan kata-kata semangat dan nasihat kepada para pelajar sekolah sempena kemerdekaan.


AZNIL mahu menjadi teladan kepada remaja yang bakal mewarisi kemerdekaan negara.


Menurut pengacara, penyampai radio, penyanyi dan pelakon popular itu, sudah menjadi tanggungjawabnya untuk memberikan teladan yang baik kepada kanak-kanak dan remaja.

"Semasa saya kecil, saya menjadikan Allahyarham Sudirman sebagai idola dan saya tidak kisah sekiranya pelajar yang saya jumpa menjadikan saya idola mereka pula.

"Saya tahu menjadi idola bukan satu kerja yang mudah kerana tanggungjawabnya amat berat. Jadi, sebagai tanggungjawab sosial bagi saya penting untuk memberi motivasi kepada mereka bukan sahaja bila tiba Hari Merdeka kalau boleh setiap hari," ujar Aznil yang sudah biasa melawat peminatnya di sekolah.

Dalam pada itu, Aznil yang biasa dijemput pada konsert-konsert kemerdekaan saban tahun menjelaskan, hanya pada tanggal 31 Ogos sahaja dia akan berpakaian lengkap empat warna jalur gemilang.

"Saya akan ambil kesempatan jika dijemput ke konsert dengan memakai baju dengan empat warna seperti warna Jalur Gemilang. Saya rasa hanya satu hari itulah orang tidak akan kisah kalau saya pakai baju sebegitu," tuturnya dalam tawa.


ROZITA gembira meraihkan Hari Merdeka tahun ini dengan pelajar sekolah.


Luahnya lagi, sambutan merdeka bukan terletak pada hiburan, meletakkan bendera penuh di kenderaan masing-masing atau berkumpul beramai-ramai sambil menunggu detik 12 malam, sebaliknya lebih kepada pengisian kemerdekaan itu sendiri.

"Orang muda sekarang kalau merdeka, mereka hanya akan ingat konsert, hari cuti dan berkumpul bersama rakan-rakan sedangkan apa yang penting adalah penghayatan dan erti merdeka dalam diri mereka.

"Apa yang datuk nenek kita perjuangkan dulu harus dipertahankan seperti contoh keamanan yang dapat hari ini hasil kata sepakat yang dicapai antara kaum.

"Kita bukan sahaja berkongsi kuasa tetapi hampir semuanya. Itu yang harus dididik pada anak-anak kita supaya mereka mempunyai prinsip sayangkan negara. Pada saya tidak salah kalau setahun sekali kita 'sekolahkan' mereka dengan pengisian merdeka selain hiburan," katanya.


AZNIL menyuntik semangat merdeka di kalangan pelajar sekolah dengan memberikan ceramah mengenai kemerdekaan kepada mereka.


Walaupun negara sudah merdeka selama 52 tahun, Aznil mempunyai satu impian yang cukup besar iaitu melihat seluruh rakyat Malaysia mampu bertutur dalam bahasa kebangsaan yang betul.

"Kalau boleh cakap pun akan ada pelat-pelat yang melambangkan kaum masing-masing. Saya suka mendengar orang Cina berketurunan Nyonya Melaka dan orang India berketurunan ceti Melaka bercakap bahasa kebangsaan. Mereka bercakap dengan baik tanpa pelat.

"Kadangkala saya malu dengan orang asing seperti Nepal dan Bangladesh yang fasih bertutur bahasa kebangsaan daripada rakyat Malaysia sendiri.

Lebih teruk anak-anak Malaysia yang baru balik luar negara bertutur dalam pelat orang Inggeris, sedarlah diri kita orang Malaysia. Apa salahnya cakap dengan betul, baru kita rasa tidak ada perbezaan antara kaum," bicaranya.

Merdeka setiap hari - Rozita

Bagi pelakon jelita, Rozita Che Wan pula, selalunya jika tiba Hari Merdeka dia lebih senang untuk berehat di rumah bersama dua anaknya. Namun, kali ini Rozita berdepan pengalaman baru sebelum menyambut Hari Merdeka kerana turun padang ke sekolah untuk berkongsi kemeriahan hari bersejarah itu.

"Saya seronok kerana ini kali pertama saya dapat sambut merdeka bersama pelajar sekolah walaupun sambutannya lebih awal. Selalunya kalau tidak di rumah saya akan berada di lokasi penggambaran pada Hari Merdeka," katanya.


ROZITA, Aznil, Liyana dan Pierre menyanyikan lagu kemerdekaan bersama guru dan pelajar sekolah.


Walaupun telah biasa beraksi di hadapan kamera, lain pula situasinya apabila berhadapan dengan peminat remaja yang tidak berhenti-henti memanggil namanya.

"Terkejut juga tengok ramai peminat di kalangan remaja yang sebaya dengan umur anak saya sendiri dan saya akui sedikit gementar kerana diminta untuk memberi ucapan sempena merdeka.

"Saya anggap mereka semua seperti anak-anak saya sendiri jadi dan mengambil peluang di sini untuk berkongsi erti merdeka serta memberi sedikit nasihat kepada mereka," tuturnya.

Tambah Rozita, semangat merdeka harus kekal sampai bila-bila bukan sahaja pada bulan kemerdekaan dan kempen 1Malaysia.

"Semangat merdeka harus ada dalam diri setiap rakyat Malaysia bukan sahaja pada hari kemerdekaan tetapi pada bila-bila masa kerana setiap hari kita berpijak dan bernafas atas bumi bernama Malaysia.

"Kita kena ingat meskipun sudah merdeka tetapi untuk kekalkan kemerdekaan itu agak sukar. Penjajah zaman moden bukan datang secara peperangan tetapi secara halus yang kita tidak nampak seperti budaya, hiburan dan pelbagai lagi," terangnya.

Kenangan merdeka Liyana

Buat pelakon remaja Liyana Jasmay, meskipun baru berusia 21 tahun dan tidak pernah berada dalam zaman penjajahan tetapi dia tetap merasai keperitan orang dulu mendapatkan kemerdekaan melalui sejarah.

"Bagi saya merdeka adalah negara kita bebas daripada penjajahan, rakyat bebas berfikir dan kita boleh lakukan apa sahaja yang diingini selagi tidak melanggar undang-undang negara. Walaupun pelbagai kaum kita semua rakyat Malaysia.

"Merdeka bukan terletak hanya pada negara tetapi juga rakyatnya. Jadi kita harus berbangga dengan apa yang Malaysia miliki kini dan jangan rosakkannya," ujarnya.


PIERRE dan Liyana segak bergaya dengan baju Melayu dan baju kurung merah sewaktu fotografi di Sekolah Menengah Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur.


Ditanya apa perasaannya menyambut kemerdekaan di sekolah setelah menjadi artis terkenal, Liyana yang membeli baju kurung merah khas untuk sesi fotografi itu hanya tersenyum sambil mengakui keterujaannya.

"Rasa macam sekolah balik, dulu masa sekolah macam inilah sambut merdeka. Kami nyanyi lagu 31 Ogos ramai-ramai. Seronok sangat sambut merdeka walaupun ini bukan sekolah saya.

"Pelajar sekolah ini semuanya bersemangat termasuk guru-gurunya dan saya rasa itu satu perkara yang bagus kerana sambutan di sekolah memang sangat berbeza di luar. Bezanya adalah semangat sambutan itu sendiri," tutur Liyana yang terkejut dengan sambutan yang diterima sejurus tiba di sekolah tersebut.

Pelakon yang juga bergelar penyanyi ini turut berkongsi pendapatnya tentang kemerdekaan di kalangan generasi muda sepertinya.

"Setiap remaja mempunyai pendapat yang berbeza. Macam saya rasanya ketika di sekolah memang ada rasa merdeka itu tetapi apabila tamat persekolahan ia bertukar menjadi perkara yang subjektif.

"Ada yang masih menghayati kemerdekaan, ada yang anggap merdeka hanya sebuah acara untuk bergembira sahaja dan menyaksikan konsert hiburan.

"Saya rasa semangat merdeka itu masih ada cuma pengertian merdeka itu berbeza-beza. Kalau tidak ada semangat merdeka susahlah negara kita, macam mana mahu lahirkan pelapis?" luahnya penuh semangat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: