Sunday, August 30, 2009

Hidup mati Shake


SHAKE menggunakan bahasa Perancis sebagai bahasa pertuturan dengan keluarganya di Paris.


FIGURA ini menyambut saya dengan ramah. Orangnya begitu merendah diri sehingga dalam bicara kami, tidak terlihat ego seorang Datuk Shake hanya kerana dia telah berkelana dan menetap di negara orang selama 36 tahun.

Dia tidak juga mengagungkan budaya atau negara luar. Pada persepsi Shake yang senang berbahasa Melayu, setiap negara mempunyai kekurangan dan kelebihan sendiri.

Diangkat dengan jenama Singing Ambassador, seluruh pelosok Eropah mengenali Shake - anak Malaysia yang mempunyai empayar sendiri di negara tersebut.

Single dalam bahasa Perancis berjudul Tu sais je t'aime (You know I love you) adalah lagu yang telah membenam tanda aras Shake di negara tersebut lebih 20 tahun lalu.

Sejak itu, Shake terus menebarkan virus magisnya ke seluruh Eropah sehingga menjadi salah seorang penghibur yang masih membuah kerinduan dan mampu menghipnosis khalayak.

Perjumpaan kami petang itu berlangsung santai. Shake memberitahu beliau masih menetap di Los Angeles, Amerika Syarikat bersama isterinya, Datin Melina dan anak kembar mereka, Amiir dan Amaro. Dalam masa yang sama, beliau juga berulang-alik ke Paris kerana anak perempuan mereka, Natacha dan Mina serta cucunya menetap di sana.

Bicara kami mengembara lebih daripada sekadar tentang album Perancis terbaru dan projek terkininya. Sebaliknya kami turut berbual tentang kemungkinan dia pulang menetap di Malaysia, patriotisme Shake, Ramadan dan kematian.

Apa yang membawa anda pulang ke Malaysia kali ini?

Saya sedang menyusun beberapa projek. Antaranya memasarkan album perdana bahasa Perancis saya, D'hier & D'aujourd' hui (Yesterday & Today) di Malaysia. Setakat ini sebuah syarikat rakaman gergasi dunia sudah bersetuju untuk menjadi pengedar dan kami masih dalam perbincangan. Saya juga masih berbincang untuk mengadakan konsert di Istana Budaya sekitar tahun hadapan. Tapi sebelum konsert, Januari nanti saya akan muncul dengan album Melayu penuh dan menyusul adalah sebuah biografi saya.

Apa signifikan judul D'hier & D'aujourd' hui (Yesterday & Today) sebenarnya?

Ia adalah tentang revolusi muzik saya sejak dahulu hingga sekarang. Ada beberapa lagu lama dirakamkan semula dengan rasa baru dan lebih segar. Sebab itu ia dinamakan sebegitu.

Berapa lama anda akan berada di Malaysia?

Jika ikut agenda asal, sepatutnya hanya dua minggu. Namun kerana album Perancis saya dijadualkan dilancarkan selepas Aidilfitri, jadi saya akan berada di Malaysia sehingga selesai semuanya. Saya rindu isteri saya. Dia akan datang dalam masa terdekat dan kami akan menyambut Aidilfitri tahun ini di Kuala Lumpur dan Johor Bahru.

Ada atau tidak kemungkinan anda kembali dan menetap di Malaysia nanti?

Susah nak cakap. Saya bukan tak mahu kembali, tapi keluarga saya semua di sana. Anak-anak dan cucu-cucu saya semua di sana. Kalau saya dan isteri menetap di Malaysia, susah untuk kami melawat anak-anak dan cucu.

Mereka adalah perkara yang kekal bersama saya, jadi saya mahu sentiasa dekat dengan mereka. Esok, kalau saya meninggal dunia, saya pun tidak tahu di mana saya mahu dikebumikan. Saya serahkan kepada keluarga saya sama ada mahu kebumikan saya di Malaysia, Paris atau Los Angeles.


AKAN muncul dengan biografi yang bakal mendedahkan kisah hidupnya.


Namun pada saya, di mana pun saya dikebumikan, yang lebih penting adalah doa dan al-Fatihah yang akan selalu mengiringi saya. Itu lebih penting berbanding lokasi pengkebumian saya.

Bagaimana anda menjaga imej. Masih segak dan seperti dulu?

Saya banyak bersenam dan menjaga makan. Satu lagi, aura yang saya peroleh juga kerana doa para peminat saya. Sentiasa jaga tingkah laku dan magis seorang artis akan selalu bersama anda. Saya juga mengelak berpakaian seperti orang tua.

Apa yang anda gariskan buat anak-anak anda dalam membina keluarga?

Paling penting menantu saya mesti seorang Islam. Saya tidak kisah apa bangsa atau warna kulit mereka, tetapi pokoknya mesti Islam. Duduk di luar negara bukan lesen untuk kita berlaku bebas. Berpeganglah pada asas agama kita.

Bercakap dari perspektif patriotisme. Ada segelintir pihak berasa seseorang itu tidak patriotisme apabila sanggup menetap di negara orang putih sedangkan Inggeris pernah menjajah kita dahulu?

Kita tidak boleh samakan zaman penjajahan dahulu dengan sekarang. Pada saya, tak salah anak Malaysia berhijrah dan menetap di negara orang. Apa yang penting adalah asas budaya Timur yang tidak dipinggirkan.

Jujur, sepanjang saya duduk di Amerika atau Paris, saya tak berangan jadi orang putih. Saya jadi diri saya yang banggakan budaya Timur dan mempraktikkan cara hidup Timur.

Saya juga selalu menjaja nama Malaysia di sana dan berbangga dengan negara asal-usul saya. Apabila kita tidak terhakis dengan budaya luar, orang akan lebih menghormati kita. Itu yang saya peroleh (hormat) daripada teman-teman di sana.

Bagaimana dengan pengalaman pertama kali merantau ke negara orang dulu?

Beberapa tahun pertama menetap di negara orang, saya tergelincir dan hanyut. Maklum, tinggal sendirian di negara orang, kita tidak mampu mengawal diri sendiri. Namun, pertemuan saya dengan seorang lelaki Melayu telah mengubah semula haluan hidup saya.

Lelaki itu bertanya kepada saya, awak sembahyang? Saya jawab, sometimes sedang hakikatnya saya tak pernah sembahyang. Jawab lelaki itu, inikah balasan anda terhadap apa yang telah Tuhan berikan selama ini?

Saya pulang, saya menangis dan sejak dari hari itu saya mula kembali kepada asas agama yang pernah saya peroleh sewaktu kecil.

Satu-satunya perkara yang saya lakukan kini adalah merokok. Tapi saya merokok ikut mood. Isteri saya tidak suka, tapi saya katakan, merokok ini makruh dan tinggal ini sahaja keseronokan dunia saya.

Tidak didiskriminasi di negara orang? Kita selalu disogok dengan orang-orang Muslim yang menetap di luar selalu didiskriminasi.

Jangan cakap soal diskriminasi jika kita mempunyai sikap menghormati antara satu sama lain. Setiap bangsa mempunyai sikap pengganas dalam diri mereka sendiri.

Kulit atau fahaman bukan masalah untuk kita bergaul. Saya berkawan dengan semua orang dan masing-masing mempunyai fahaman agama sendiri.

Namun, satu hal yang saya elakkan adalah bercakap tentang agama kerana setiap individu mempunyai pandangan sendiri tentang agama mereka. Tapi saya menjaga susila saya dengan tidak terikut-ikut budaya mereka. Dari situ teman-teman lebih menghormati saya.

Sebenarnya, berbanding 20 tahun lalu, sekarang lebih banyak masjid dibina dan semua orang bebas mempraktikkan agama mereka. Komuniti di kawasan kediaman saya sendiri, kami orang Malaysia akan bergabung dengan orang Indonesia, Singapura dan Brunei untuk bersolat dan sebagainya.

Pandangan anda tentang pencapaian Malaysia hasil kemerdekaan negara 52 tahun lalu?

Merdeka adalah apa yang kita kecapi sekarang. Inilah hasil perjuangan datuk nenek kita untuk memakmurkan Malaysia. Seharusnya kita tidak terlupa menghormati apa yang telah orang lama lakukan untuk kita generasi sekarang.

Merdeka juga tentang semangat dan kini Malaysia yang merdeka tidak ubah seperti sebuah metropolitan yang berjaya. Saya juga menyokong mesej 1Malaysia dan ingin menyebarkan mesej ini apabila saya kembali ke sana kelak.

Saya mahu mempromosi tentang 1Malaysia kepada orang luar dan memberitahu bahawa Malaysia itu lebih daripada sekadar laut yang selalu kita pamerkan dalam iklan. Malaysia adalah perpaduan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: