Friday, May 10, 2013

Rendahkan kolesterol dengan bran oat


HENRIK SCHMIDT (dua dari kiri) dan Daniel (tengah) menunjukkan Kordel's Active Oat 35 yang sudah berada di pasaran.


UMUMNYA, ramai yang mengetahui bahawa bijirin atau sering dipanggil oat mampu mengurangkan kadar kolesterol. Walau bagaimanapun, ramai tidak mengetahui bahawa untuk mendapatkan keputusan yang sepenuhnya, seseorang perlu mengambil sekurang-kurangnya tiga mangkuk mil oat (oatmeal) sehari, selama 60 hari berturut-turut.
Mustahil bukan? Sekarang tidak lagi! Dengan adanya Active Oat 35 keluaran Kordel's, anda hanya perlukan dua sudu penuh serbuk bran oat Active Oat 35 untuk mendapatkan khasiat oat sepenuhnya dengan pengurangan kolesterol di dalam tubuh badan.
Mil oat dan bran oat dibezakan melalui teknik pemprosesan gandum sebelum menjadi bijirin.
Kadar kolesterol yang tinggi dalam kalangan masyarakat meningkat hampir dikebanyakan negara membangun dan maju. Pada tahun 2011, bancian Kaji Selidik Kesihatan Kebangsaan dan Morbiditi (NHMS) menunjukkan peningkatan kadar kolesterol tinggi dalam kalangan rakyat Malaysia iaitu daripada 20.7 peratus pada tahun 2006 kepada 35.1 peratus pada tahun 2011 iaitu kira-kira 10 juta individu atau satu pertiga daripada jumlah rakyat Malaysia hari ini.
Statistik yang membimbangkan itu telah membawa Kordel's melancarkan misi untuk membantu rakyat Malaysia mengekalkan kadar kolesterol yang rendah melalui pengambilan oat yang bukan sahaja mudah dan enak untuk dimakan.
Active Oat 35 keluaran Kordel's dihasilkan daripada oat yang bermutu tinggi. Elemen Beta-Glukan yang diekstrak daripada oat telah melalui proses penyaringan bebas bahan kimia dan bebas etanol di Sweden sebelum ia diproses kepada serbuk mudah larut.
Proses tersebut menukarkan keperluan tiga mangkuk mil oat untuk menikmati khasiatnya kepada hanya dua sudu sahaja.
"Khasiat dan kebaikan oat telah lama diyakini. Walaupun begitu, kami di Kordel's Malaysia menyedari bahawa oat bukan menjadi pilihan diet seseorang disebabkan oleh beberapa faktor termasuk rasanya yang hambar, kurang masa untuk menyediakannya dan juga rupa bentuk yang kurang menarik.
"Menyedari hakikat ini, Active Oat 35 dirumus khas bagi memenuhi kehendak pengguna yang sentiasa sibuk dengan aktiviti seharian dan kami juga yakin bahawa produk ini mampu mengubah persepsi orang ramai mengenai oat," kata Pengarah, Cambert Sdn. Bhd., Daniel Zuelling yang merupakan pengimport dan pengedar produk berasaskan kesihatan Kordel's di Malaysia.

DINO membuat demonstrasi hidangan yang menggunakan Active Oat 35.


Beta-Glukan adalah satu bahan 'ajaib' yang terkandung di dalam oat dan mampu mengurangkan kadar kolesterol di dalam badan.
Ia terdiri daripada serat yang mudah larut. Beta-Glukan larut dalam saluran pemakanan, ia akan menghasilkan lapisan seakan-akan agar-agar (gel) yang bertindak mengumpulkan kolesterol berlebihan bersama-sama bahan seakan-akan kolesterol.
"Bukan semua oat sama. Kedua-dua oat iaitu bran oat dan mil oat mempunyai persamaan dari segi khasiat.
"Namun dari segi nutrien, bran oat adalah lebih baik berbanding mil oat. Proses untuk mendapatkan khasiat dan nutrien yang baik daripada oat adalah bukan satu proses yang sukar jika kita benar-benar mengetahui akan kebaikan oat," kata Henrik Schmidt, Ketua Pegawai Eksekutif Biovelop International AB iaitu syarikat yang bertanggungjawab terhadap teknologi yang digunakan oleh Active Oat 35.
Pakar pemakanan selebriti, Dino Goh telah menunjukkan kepelbagaian pengambilan Active Oat 35 melalui demonstrasi resipi berasaskan oat yang boleh disediakan di rumah.
"Disebabkan rutin seharian yang memerlukan semua orang bergerak pantas, mereka semua mementingkan produk kesihatan yang senang disediakan.
"Untuk menjadi individu yang kuat, serbuk bran oat yang berkualiti seperti Active Oat 35 amat diperlukan sebagai sebahagian daripada diet seharian," katanya.
Ujarnya, bagi mengelakkan rasa hambar oat dan menjadikannya lebih berkhasiat, seseorang itu boleh menggunakan oat di dalam makanan dan juga minuman.
Active Oat 35 sekarang boleh didapati di seluruh farmasi terkemuka di seluruh Malaysia pada harga RM65.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: