Wednesday, May 29, 2013

Istana Budaya Lokasi Anugerah Tribute P. Ramlee

Istana Busaya akan menjadi lokasi Anugerah Tribute P. Ramlee (ATP).
SUBANG JAYA: Istana Budaya (IB) yang sering menjadi lokasi pementasan teater dan konsert, akan menjadi lokasi Anugerah Tribute P. Ramlee (ATP) yang akan berlangsung pada 7 Jun ini.
Ketua Pengarah IB, Datuk Mohamed Juhari Shaarani berkata, ia akan menjadi satu kelainan buat penonton apabila pihaknya yakin penganjuran ATP akan memberi keunikan tersendiri berbanding penganjuran anugerah-anugerah lain.
"Sebenarnya jadual acara di IB sudah pun penuh dengan pelbagai pementasan teater dan konsert. Tetapi memandangkan terdapat persembahan konsert yang ditunda, maka slot kosong itu diisi dengan anugerah ini.
"Saya harap ia akan menjadi satu acara berprestij memandangkan pihak kami memiliki teknologi pentas yang terkini. Sekali gus mampu memberikan kepuasan kepada penonton yang hadir serta di rumah," katanya.
ATM akan turut disiarkan menerusi saluran TV1.
Acara anugerah memperingati perjuangan Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee itu adalah RTM, Kumpulan Utusan dan Suhan Movies & Trading Sdn Bhd.
Sebanyak sembilan anugerah akan dipertandingkan berdasarkan 10 telefilem yang ditayangkan melalui slot Tribute P. Ramlee di TV1 yang disiarkan setiap Ahad pukul 9 malam bermula 4 November 2012 hingga 6 Januari 2013.
Kategori anugerah tersebut adalah Pelakon Wanita Terbaik, Pelakon Pembantu Wanita Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, Skrip Terbaik, Pengarah Terbaik, Telefilem Terbaik dan Videografi Terbaik.
Dalam pada itu, Timbalan Pengarah Bahagian Strategik Jabatan Penyiaran Malaysia, Ahmad Jailani Mohamed Yunus berkata, sebuah panel khas juri seramai tujuh orang telah ditubuhkan bagi memilih pencalon terbaik dalam setiap anugerah yang disediakan.
"Sebagai memperbaharui program RTM mengikut peredaran semasa, pihak kami telah menyediakan seorang penerbit muda dalam menjayakan anugerah ini.
"Sekiranya ia mencapai tahap yang disasarkan, Insya-Allah penganjuran kedua ATM akan disambung pada tahun hadapan," ujarnya.
Antara sepuluh telefilem yang dicalonkan menerusi slot Tribute P. Ramlee adalah Tunggu Sekejap arahan Along Kamaluddin, Getaran Jiwa (Michael Ang), Miang Buluh Keladi Birah (Bade Azmi), Di Mana Ku Cari Ganti (Osman Ali) dan Siapa Tipu Siapa (Aziz M. Osman) .
Selain itu telefilem bertajuk Jodoh Kita (Ismail Yaakob), Titisan Kasih (Rashid Sibir), Pelamin Di Pusara (Murali Abdullah), Hanya Dikau (Amie Maziah) dan Selagi Cinta Berzikir (Eirma Fatima) yang mana kesemuanya diterbitkan oleh Suhan Movies & Trading Sdn. Bhd juga dicalonkan.
Antara barisan artis yang akan terlibat menjayakan ATM ialah Atilia, Syafinaz, Misha Omar, Azlan the Typewriter, Asmidar, Muslee Ramlee, Shuib Sepah, Ruminah Sidek, Amy Nadia dan Kumpulan Momento.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: