Bapa OKU mohon simpati
Tahir menunjukkan surat tawaran anaknya untuk memasuki UPM Kampus Bintulu pada 5 Jun ini
Bapa OKU mohon simpati
Siti Dayangku Intan Ilyana.
MARANG – Bapa kepada tujuh anak yang juga orang kurang upaya (OKU) penglihatan memohon bantuan orang ramai untuk menyediakan keperluan dan perbelanjaan anaknya yang akan melanjutkan pelajaran ke sebuah universiti tempatan di Sarawak.

Sehubungan itu, Tahir Musa, 62, merayu orang ramai agar dapat menghulurkan sumbangan bagi membantu anak bongsunya, Siti Dayangku Intan Ilyana, 18, untuk menyediakan keperluan.

Tahir berkata, dia juga memerlukan bantuan kewangan yang melibatkan kos tambang penerbangan pergi dan balik untuk dirinya dan perbelanjaan untuk ditinggalkan kepada anaknya itu sebelum pinjaman pelajaran diluluskan.

“Setakat ini, anak hanya menerima bantuan daripada Yayasan Terengganu sebanyak RM750 dan wang itu digunakan untuk mendapatkan tiket penerbangan anak dan mendaftarkan dirinya ke Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu, pada 5 Jun ini.

“Saya tidak mempunyai wang untuk diberikan kepadanya sebagai perbelanjaan sepanjang berada di sana, sementara menunggu pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) diluluskan,” katanya, semalam.

Tahir juga mendakwa sudah beberapa kali mencuba bertemu dengan pelbagai pihak termasuk dengan wakil rakyat, namun kehadirannya tidak mendapat perhatian sewajarnya.

Malah, dia turut menghubungi banyak pihak agar anaknya yang mengambil jurusan pertanian di kampus berkenaan, dapat menukar pusat pengajiannya ke Semenanjung bagi menjimatkan kos perbelanjaan.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Inovasi dan Tugas-tugas Khas negeri, Ghazali Taib berkata, pelajar terbabit boleh merujuk masalah itu kepada Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat negeri.

“Apabila ibu bapa cacat anggota, tiada sumber keupayaan langsung, tambahan kemiskinan melampau pula, insyaALLAH akan dapat bantuan tetapi perlu merujuk kepada Exco Kebajikan.

“Kerajaan Negeri pasti akan meluluskan satu bentuk bantuan peruntukan. Sebab di bawah Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Inovasi dan Tugas-tugas Khas, kita hanya dapat memberikan bantuan persediaan sebanyak RM750 untuk program diploma,” katanya.

Rakyat negeri ini yang ingin menyumbang kepada Tahir boleh menghubunginya melalui talian 013 9308374 atau terus menemuinya di Taman Rahmat, Pulau Kerengga, Marang.