Saturday, March 9, 2013

Sensasi pemanduan tanpa bumbung!


BUMBUNG DS3 Cabrio didatangkan dalam tiga pilihan warna untuk para pengguna.


TIDAK lama dahulu, Citroën mempunyai kehadiran yang kukuh di dalam negara. Antara model popular ialah BX, ZX, Picasso dan C3.
Jenama dari Perancis itu juga terkenal dengan teknologi suspensi boleh laras automatik yang mendahului zaman.
Paling menarik di dalam sejarah Citroën ialah syarikat itu merupakan pengeluar kereta pertama secara besar-besaran di luar Amerika Syarikat. Citroën wujud sudah lama iaitu sejak tahun 1919 lagi.
Kebelakangan ini walaupun dengan pengenalan model-model baharu dengan harga yang lebih rendah daripada pengeluar Eropah lain, Citroën tetap gagal untuk kembali kepada zaman kegemilangannya.
Saya pernah bertanya kepada seorang rakan iaitu editor terkenal majalah automotif, kenapa Citroën yang merupakan subsidiari Peugeot dan mempunyai model yang lebih kurang sama gagal untuk mendapat kepercayaan pembeli walaupun dengan harga yang lebih murah.
Hakikatnya, mungkin kerana penjenamaan yang tidak berkesan atau pembeli kurang yakin dengan khidmat pengedar menyebabkan jenama itu tenggelam tidak naik-naik.
Terkini, Citroën tempatan sudah bertukar pengedar dengan pelancaran semula model-model baharu. Persaingan akhirnya akan menguntungkan pengguna.
Baru-baru ini Citroën UK melancarkan varian terbaharu model popular mereka iaitu DS3 Cabrio. Dilancarkan hampir tiga tahun lepas, DS3 telah terjual sebanyak 200,000 unit di serata dunia.
Secara kumulatif pula, famili DS yang terdiri daripada DS3, DS4 dan DS5 telah mencapai jualan sebanyak 300,000 unit di seluruh dunia dalam tempoh hanya 30 bulan.
DS3 Cabrio mengekalkan ciri-ciri unik yang terdapat pada model DS3 hatchback dengan rekaan yang kompak, perkadaran dinamik, bumbung terapung dua tona dan tiang B 'sirip ikan yu' serta rupa depan yang menonjol dengan lampu LED yang merupakan signaturnya.

REKA bentuk bahagian hadapan tidaklah berbeza dengan model DS3.


Pada bahagian belakang adalah lampu 3D LED yang diinspirasikan daripada rekaan model konsep Citroën Revolte dan Survolt.
Bahagian tengah lampu terdiri daripada 31 lampu LED dengan cermin reflektor separuh yang akan memantulkan cahaya dengan efek 'infiniti'.
Memandangkan DS3 ini adalah versi Cabrio maka ciri paling menarik adalah bumbungnya yang boleh dibuka. Bumbung tersebut diperbuat daripada kanvas berkualiti dan dioperasikan sepenuhnya secara elektrik walaupun pada kelajuan 121 kilometer sejam.
Ciri tersebut agak penting sebenarnya kerana jika hujan turun secara tiba-tiba atau pun panas terik pemandu boleh menutup atau membuka bumbung pada kelajuan tinggi.
Bumbung kanvas itu boleh digunakan dengan tiga kedudukan iaitu sederhana, horizontal dan penuh dengan masa operasi buka dan tutup dalam tempoh 16 saat.
Walaupun bumbung dibuka dengan keadaan horizontal, penumpang belakang tetap dapat menikmati ruang bukaan tanpa halangan.
Tidak hanya didatangkan dengan rekaan biasa, bumbung DS3 Cabrio ditawarkan dengan tiga warna pilihan iaitu Hitam, Blue Infinite dan Moondust Grey DS Monogramme.
Dari segi casis, DS3 Cabrio sama seperti model hatchback cuma memandangkan ianya adalah model Cabrio beberapa pengukuhan telah dibuat pada bahagian belakang supaya lebih tegar.
Walaupun model Cabrio ini tiada bumbung besi dengan hanya bumbung kanvas tetapi ia lebih berat daripada model hatchback sebanyak 25 kilogram (kg).
Penambahan berat itu sebenarnya agak ringan memandangkan tipikal model Cabriolet 100kg lebih berat berbanding model hatchback.

PENUMPANG di barisan belakang boleh menikmati hembusan angin dan cahaya matahari sepenuhnya.


Untuk janaan kuasa pula, DS3 Cabrio boleh dibeli dengan tiga pilihan enjin petrol gred Euro V iaitu VTi 82, VTi 120 dan enjin paling 'juara' dan popular iaitu THP 155.
Enjin VTi dipadankan dengan transmisi manual lima kelajuan manakala enjin THP 155 pula dengan transmisi enam kelajuan manual.
Untuk mendapatkan pemanduan dengan penjimatan minyak, pemandu dibekalkan dengan Gear Efficiency Indicator (GEI) yang merupakan ciri standard pada model-model kereta masakini.
Sistem keselematan kereta Eropah seperti biasa didatangkan dengan senarai penuh antaranya ABS dengan EBD, ESC, Emergency Brake Assist (EBA) dan sejumlah beg udara.
Orang kata, cuaca di Malaysia tidak sesuai untuk menggunakan kereta Cabriolet namun sebenarnya kereta jenis itu sudah lama dipasarkan di dalam negara.
Peugeot misalnya tetap setia dalam memasarkan model itu cuma bumbungnya adalah jenis hard-top. Sukar agaknya DS3 Cabrio untuk dipasarkan di sini tetapi model-model Citroën lain tidak kurang hebatnya.
Baru-baru ini Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri mengumumkan antara strategi penurunan harga kereta ialah dengan membenarkan banyak model di dalam sesebuah segmen.
Citroën kini nampaknya ingin merebut kembali pasaran mereka. Pembeli pula lebih banyak pilihan yang meyakinkan dari pengeluar Eropah. Monopoli sesuatu jenama bukanlah suatu yang positif untuk pengguna.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: