Saturday, March 30, 2013

Raja Lawak Musim Terbaharu Masih Relevan

Kesemua peserta program Raja Lawak musim ketujuh bakal beraksi buat pertama kali di Gelanggang Raja Lawak pada 12 April depan.
KUALA LUMPUR: Program Raja Lawak musim ketujuh dilihat masih relevan berikutan permintaan tinggi daripada penonton serta catatan rating yang memberangsangkan sepanjang enam musim lalu.
Ketua Kumpulan Premium Astro, Nizam Sani berkata, peningkatan peserta menghadiri uji bakat yang diadakan setiap tahun juga mencatat angka membanggakan selain jumlah undi yang diterima konsisten.
"Seperti tahun ini, lima buah negeri pihak kami pergi untuk mengadakan uji bakat mendapat sambutan hangat dengan penyertaan hampir 400 orang di setiap lokasi.
"Pihak kami juga turut membuat kajian penonton tentang Raja Lawak dan mereka mahu program ini dikekalkan," jelasnya semasa sidan media program Raja Lawak Musim Ketujuh di Restoran Seri Melayu di sini, Jumaat.
Musim terbaharu itu bakal bersiaran pada setiap hari Jumaat, pukul 10 malam bermula 12 April ini menerusi saluran Astro Warna (132) dan Mustika HD (134).
Pada majlis sama, Nizam turut memperkenalkan 14 peserta yang bakal berentap dalam program tersebut yang 11 daripada mereka peserta berkumpulan dan selebihnya beraksi secara solo.
Kumpulan Bora daripada Singapura sedia berentap dengan pesaing-pesaing daripada Malaysia.
Sebelah peserta berkumpulan yang bertanding adalah Bora, Kintan, Pahat, Gamat, Taras, Okay, Sakan, Wala, Tuah, Xtra dan Ganu serta tiga peserta solo iaitu Ali, Emy dan Boy.
Kumpulan Bora dan Ali bertanding mewakili Singapura.
Dalam pada itu, Nizam berkata, pemilihan peserta pada musim ini lebih ketat yang mana seramai 20 peserta yang disenarai akhir perlu menjalani 'bootcamp' untuk dinilai sebelum mereka layak unuk beraksi di gelanggang sebenar.
Katanya, langkah ini diambil bagi memastikan peserta yang dipilih berkualiti tinggi di samping untuk mengekalkan standard dan kandungan yang disampaikan segar mengikut peredaran industri semasa.
"Bertepatan dengan slogan yang kami perkenalkan tahun ini iaitu 'Takkan Lawak Hilang Di Dunia' menggambarkan komitmen kami dalam menyampaikan kandungan program yang segar dan berkualiti.
"Adalah menjadi hasrat kami untuk membuka mata orang ramai bahawa komedi merupakan satu industri yang serius dan berada di aras tinggi," jelasnya.
Sementara itu, Nizam berkata, sesuai dengan temanya, barisan juri juga akan membariskan pelawak-pelawak lagenda yang akan menjadi pengkritik.
Bagaimanapun, barisan juri hanya akan didedahkan pada minggu pembukaan program itu untuk memberikan elemen kejutan buat penonton.
"Barisan juri bukan sahaja bertindak sebagai pengkritik tetapi juga melatih para peserta untuk menjadi pelawak yang berkaliber," katanya.
Tambah Nizam, Raja Lawak musim terbaru itu masih mengekalkan format terdahulu yang mana sistem pemarkahan para peserta ditentukan sepenuhnya kepada undian penonton menerusi Sistem Khidmat Pesanan Ringkas (SMS).
Musim terbaharu ini masih mengekalkan Johan dan Zizan sebagai pengacara.
Juara program ini bakal membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM100,000 manakala tempat kedua dan ketiga masing-masing akan menerima RM50,000 dan RM30,000.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: