Friday, March 29, 2013
Air kelapa bernilai komersial
SEORANG petani yang mengusahakan tanaman kelapa di Filipina, Liezl Balmaceda tidak pernah mengenali Madonna. Namun, sokongan Madonna terhadap minuman kelapa mungkin boleh mengubah kehidupan Balmaceda yang bergelut dengan kemiskinan.
Sehingga kini, air kelapa menjadi minuman kegemaran bagi warga Filipina. Minuman yang kaya dengan khasiat mineral itu mendapat promosi yang agresif daripada syarikat industri minuman untuk mengimbangi jualan minuman soda di negara itu.
Balmaceda, 33, dan suaminya memproses kira-kira muatan sebuah trak yang mengandungi kelapa di belakang rumah mereka setiap minggu. Mereka juga mempunyai kemahiran menukarkan isi kelapa kepada minyak sayur-sayuran.
Pasangan yang mempunyai tiga orang anak itu memperoleh pendapatan RM28 (AS$9) sebulan dan jumlah itu ternyata tidak mencukupi untuk mereka.
"Kami membuang air buah itu semasa kami mengekstrak kopra (kelapa kering). Kami akan mendapat pendapatan yang lebih sekiranya anda memberitahu sebenarnya orang ramai sanggup membayar untuk minum air kelapa," ujarnya yang tinggal di Bandar Mulanay terletak di selatan Manila.
Dalam kenyataannya Presiden Filipina, Benigno Aquino baru-baru ini mengakui, bahawa air kelapa merupakan salah satu komiditi eksport terbaik yang dimiliki negara itu.
Memetik kata-katanya, industri eksport air kelapa Filipina melonjak lebih sembilan kali ganda kepada 16.76 milion liter pada tahun 2011.
Fruits of Life merupakan salah sebuah syarikat yang diusahakan oleh anak tempatan dan mendapat penghargaan dari negara Barat kerana mencipta inovasi air kelapa sebagai alternatif lain kepada minuman berkarbonat.
Pasaran antarabangsa
Pengurus Jualan Fruits of Life, Phoebe de la Cruz memberitahu, orang ramai secara umumnya mementingkan kesihatan mereka.
Syarikat tersebut mula mengeksport produk minuman kelapa sejak 2006. Kini, Fruits of Life membawa kira-kira 240 tan minuman dalam kotak dan tin setahun ke rangkaian pasar raya di Amerika Syarikat (AS) dan Kanada.
Jenama minuman terkenal di seluruh dunia seperti Coca-Cola dan Pepsi juga cuba untuk menjadikan air kelapa sebagai produk kesihatan sejak kebelakangan ini.
Jenama minuman koko di AS, ZICO yang juga dimiliki oleh Coca-Cola mendapat sokongan daripada model, Gisele Bundchen dan pemain bola keranjang, Kevin Garnett.
Sementara itu, bintang Pop seperti Madonna, Rihanna serta pemain bola keranjang, Alex Rodriguez merupakan antara selebriti yang memegang saham dalam Vita Coco iaitu salah satu jenama utama dalam produk itu.
Dengan harga RM9 (AS$3) sekotak, ia dianggap sebagai minuman alternatif kepada minuman tenaga dengan isipadu sebanyak 0.33 liter.
Kini, Filipina menjadi negara pengeksport kelapa terbesar di dunia.
Kilang kelapa terbesar di Filipina juga memproses isi kelapa menjadi tepung untuk memasak biskut, snek, kek dan pastri.
Selain itu, isi kelapa juga boleh diproses menjadi minyak sayur-sayuran yang digunakan untuk memasak dan produk yang digunakan dalam kehidupan seharian termasuk sabun mandi.
Bekalan kelapa tidak pernah menjadi masalah utama di Filipina. Menurut laporan Pihak Berkuasa Kelapa Filipina, dengan 350 juta pokok tumbuh di pesisiran pantai sehingga ke lereng bukit, ladang Filipina menghasilkan sebanyak 15 juta buah setahun.
Air kelapa masih kekal sebagai minuman paling popular di Filipina. Harga yang murah dan ia dijual terus kepada pelanggan selepas dipetik daripada pokok merupakan senario biasa di bandar dan juga desa.
Masalah logistik
Setiausaha Pertanian, Proceso Alcala pula memberitahu, sementara air kelapa mempunyai potensi untuk membantu petani miskin di Filipina, timbul pula isu-isu logistik yang kini mula diperkatakan.
"Permintaan kelapa adalah tinggi. Masalahnya adalah bagaimana untuk membawa air kelapa ke pusat pemprosesan sebelum ia rosak. Kebanyakan ladang kelapa terletak di kawasan berbukit dan tiada kemudahan jalan yang sempurna," ujarnya.
Sementara itu, ada dalam kalangan petani yang masih ragu-ragu bahawa mereka bakal menjadi mangsa kerakusan pihak Barat.
Mereka juga berpendapat akan terus kekal miskin untuk beberapa dekad lagi sementara perniagaan yang besar mendapat keuntungan hasil eksport buah kelapa.
Salah seorang daripada mereka, Rodolfo Aquino, 68, berkongsi cerita, dia dibayar oleh peniaga untuk membawa kelapa dengan menggunakan kereta lembu selama dua jam dari manila.
"Sama ada mereka mahu isi dan air atau isi sahaja, kami tetap menerima bayaran yang sama," ujarnya.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: