Friday, March 29, 2013

Tersingkir kerana tiada hak kerakyatan

PELARIAN Rohingya dianggap sebagai golongan terdesak kerana mereka terpaksa menempuh perjalanan berbahaya untuk mencari perlindungan.


GELANDANGAN, kelaparan dan sarat hamil sembilan bulan. Itu antara kepedihan yang terpaksa dilalui Nuru ketika menaiki bot pancung yang dipenuhi oleh pelarian Rohingya sewaktu melarikan diri daripada kekejaman tentera di barat Myanmar.
Enam hari kemudian, dia selamat melahirkan anak jauh daripada hospital ataupun bantuan doktor.
Sejak pelampau agama antara Muslim-Buddha meletus Jun lalu di wilayah Arakan, beratus-ratus bot yang membawa pelarian Rohingya termasuk wanita dan kanak-kanak, telah meninggalkan negara yang diperintah oleh Junta tersebut.
Bagi pelarian yang tiba di kawasan kejiranan Thailand, mereka telah dibantu oleh tentera laut negara tersebut sebelum ditahan sebagai pendatang asing tanpa izin.
Bagaimanapun, beratus-ratus dikhuatiri lemas sepanjang perjalanan manakala sebahagian lagi ditemui selamat di kawasan sejauh Sri Lanka.
Golongan itu terpaksa meninggalkan negara mereka dalam usaha mencari tempat perlindungan kerana hak mereka untuk mendapat kerakyatan Myanmar telah dinafikan.
Malah, etnik Rohingya juga telah melalui satu tempoh penderitaan yang panjang selama lebih sedekad berkaitan diskriminasi dan penindasan.
"Saya tiada tempat tinggal dan hilang pekerjaan selepas rumah saya dibakar," kata Nuru, 24, kepada AFP ketika ditemui di pusat perlindungan sementara Thailand sambil mengendong anak lelakinya yang berusia sebulan.
Walaupun ketika itu dia sarat mengandung, namun Nuru nekad menempuh pengembaraan yang berbahaya dengan harapan untuk sampai ke Malaysia.
Selepas beberapa hari di laut, pelarian tersebut kehabisan bekalan makanan dan minuman yang dibawa.
"Kami terpaksa minum air laut, akibatnya kami mengalami cirit-birit yang teruk," jelas Nuru sambil memberitahu beberapa nelayan yang bersimpati telah memberi mereka air, ikan dan petrol.
Selepas dua minggu meninggalkan Arakan dan mengharungi perjalanan sejauh 1,500 kilometer, bot pancung mereka akhirnya tiba di sebuah pulau di perairan Andaman, Thailand. Namun, itu bukan destinasi penamat mereka.
Golongan lelaki terpisah dengan keluarga masing-masing dan dihantar ke pusat tahanan. Sementara itu, kaum wanita dan kanak-kanak dihantar ke tempat perlindungan di Khao Lak, sebuah kawasan pantai yang popular terletak di utara Phuket.

PELARIAN Rohingya yang tiba di kawasan kejiranan Thailand, dibantu oleh tentera laut negara tersebut sebelum ditahan sebagai pendatang asing tanpa izin.


Pengembaraan sukar
"Mereka kelihatan sangat teruk. Sebahagian kanak-kanak diserang cirit-birit kerana minum air laut. Muntah mereka dipenuhi dengan cacing. Mereka kelihatan takut dan kecewa," ujar pekerja penempatan sementara yang menempatkan kira-kira 70 orang wanita dan kanak-kanak.
"Pengembaraan tersebut begitu sukar terutama buat ibu hamil dan kanak-kanak. Mereka pasti berdepan dengan penderitaan yang hebat dalam perjalanan ke sini," kata seorang pekerja yang enggan dikenali.
Sebahagian kanak-kanak menyertai pengembaraan berbahaya itu tanpa saudara-mara, meninggalkan tanah air sendiri kerana mereka dianggap sebagai pelarian Bangladesh oleh kerajaan Burma.
"Bapa saya agak uzur dan saya perlu ke Malaysia. Saya mempunyai bapa saudara di Malaysia," kata seorang remaja yang hanya dikenali sebagai Abdul Azim, 12. Rumah Abdul Azim telah dibakar dan ibunya dibunuh di Arakan.
Remaja tersebut merupakan antara 1,700 pelarian Rohingya yang ditahan di Thailand termasuk 300 wanita dan kanak-kanak.
"Mereka merupakan golongan yang terdesak dan sebab itu kita melihat terdapat wanita dan kanak-kanak yang turut serta dalam perjalanan berbahaya ini," kata Timbalan Pengarah Hak Asasi Manusia Asia, Phil Robertson.
"Ini menunjukkan terdapat satu perkara yang begitu serius di Arakan yang perlu Myanmar ditangani segera. Bagi pendatang yang ditahan di Thailand, mereka akan disimpan selama enam bulan sementara menunggu rundingan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR).
"Ia bertujuan untuk mencari negara yang sanggup menerima mereka. Thailand mengesahkan mereka tidak sanggup menanggung beban itu," kata Menteri Luar Thai, Manasvi Srisodapol.
"Kami tidak mahu mereka mengambil risiko yang berbahaya dengan mengembara di laut setiap tahun. Kami mahu lihat suasana yang lebih baik bagi mereka di negara sendiri."
Di pusat tahanan Phang Nga dekat Phuket, seramai 275 pelarian Rohingya lelaki ditahan dalam keadaan bersesak-sesak dan dihalang untuk berjumpa dengan keluarga. Sebahagiannya telah dirawat kerana menghidapi malaria, cacar dan batuk kering.
Seorang pelarian berbisik kepada wartawan AFP yang mereka hendak pergi ke Amerika Syarikat atau Malaysia.

DUA lelaki pelarian Rohingya ini memikirkan masa depan mereka ketika berada di Pusat Tahanan Imigresen Thailand di Phangnga, Thailand.


Pemerdagangan manusia
Beratus-ratus lagi dihalang oleh tentera Thailand daripada memasuki negara itu selaras dengan peraturan baharu yang dibuat selepas tentera negara gajah putih itu dituduh melakukan pemerdagangan manusia ke atas etnik Rohingya.
Di Myanmar, lebih 100,000 telah terpisah ekoran peperangan di wilayah Arakan yang telah banyak berlaku pembentukan politik oleh pihak pemerintah sejak awal tahun 2011.
Pihak pemerintah memberitahu, kira-kira 180 orang telah terbunuh namun aktivis khuatir angka kematian sebenar lebih daripada itu.
Seramai 800,000 etnik Rohingya yang mendiami Myanmar disifatkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai golongan minoriti yang terseksa di tanah air sendiri. Mereka berdepan dengan sekatan, buruh paksa, sukar mendapat rawatan kesihatan dan pembelajaran.
Bangladesh pernah dijadikan tempat untuk pelarian berlindung namun kerajaan negara itu telah menutup pintu sempadannya.
Sekarang mereka mahu pergi ke Malaysia di mana UNHCR telah mendaftar hampir 25,000 pelarian Rohingya walaupun pihak berkuasa tempatan menjangkakan jumlah mereka dua kali ganda telah menetap di negara Islam itu.
PBB menganggarkan seramai 13,000 individu telah belayar dari Myanmar ke Bangladesh tahun lalu. Sebahagian yang sampai ke Thailand mahu menetap di negara tersebut dan berharap dapat bertemu saudara-mara di situ.
"Saya tidak gembira di sini. Saya hanya gembira jika saya dapat pergi ke Malaysia," tutur Abdul Azim.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: