Sunday, March 3, 2013

Celebration Day oleh Led Zeppelin


SINERGI dan energi grup Lez Zeppelin terserlah dalam konsert yang merupakan pengumpulan semula selepas 27 tahun 'berpisah'.


KONSERT dengan tajuk Celebration Day boleh menjadi ubat merawat rindu terhadap grup legenda dengan nama Led Zeppelin ini.
Konsert pada 10 Disember 2007 di O2 Arena, London ini dipertontonkan secara eksklusif di GSC One Utama, Petaling Jaya pada 20 Februari lalu. Dokumentasi menarik tentang Led Zeppelin yang lahir dalam bentuk konsert itu disifatkan ramai sebagai salah satu konsert rock & roll terhebat.
Ramli Sarip, Nash, Datuk Hattan, Edrie Hashim, Along Exist, Fiq dan Awi Rafael berkumpul untuk menyaksikan kehebatan yang dipertontonkan Led Zeppelin dalam sebuah konsert reunion selepas 27 tahun tidak beraksi di atas pentas.
Konsert dalam bentuk filem arahan Dick Carruthers ini mempamerkan tenaga Led Zeppelin yang berlanjutan selama dua jam empat minit.
Persembahan kumpulan dari England, Britain itu dibawakan oleh ahli-ahli asal Led Zeppelin seperti Robert Plant, Jimmy Page dan John Paul Jones serta disertai oleh Jason Bonham, anak kepada mendiang John Bonham, bekas pemain dram asal kumpulan ini.
Led Zeppelin mempersembahkan 17 lagu dari senarai terbaik mereka termasuk lagu yang menjadi trademark mereka seperti Whole Lotta Love, Rock And Roll, Kashmir dan Stairway To Heaven.
Pihak Warner Music mengadakan inisiatif ini untuk mengumpulkan bintang rock tempatan dan pihak media untuk menyaksikan rakaman konsert Led Zeppelin yang juga ditawarkan dalam empat set penjualan.

ANTARA penyanyi dan penggerak genre rock tempatan yang hadir di majlis pratonton Celebration Day yang dikendalikan oleh pihak Warner Music.


Konsert Celebration Day ini ditawarkan dalam empat set edisi standard, edisi audio versi Blu Ray dan edisi vinyl (3 piring hitam).
Rakaman konsert ini membawa penonton kembali kepada 10 Disember 2007, di mana Led Zeppelin mengadakan persembahan di Arena London O2 untuk memberi penghormatan terhadap kawan yang mereka kasihi iaitu pengasas Atlantic Records, Ahmet Ertegun.
Darren Choy selaku Pengarah Urusan Warner Music Malaysia memberitahu bahawa tayangan seperti ini hanya dilakukan di beberapa buah negara seperti Jepun, Jerman, Amerika Syarikat dan Malaysia.
Buat Hattan yang datang ke tayangan eksklusif tersebut, Celebration Day mengimbau semula kenangan di mana dia dan beberapa artis Warner Music pernah mengadakan persembahan tribute untuk kumpulan itu pada 1995.
"Ketika itu saya, Amy Search, Arab, Ramli Sarip dan Maman Teacher's Pet pernah mengadakan pertunjukan tribute untuk Led Zeppelin di Hard Rock Cafe.
"Mungkin Led Zeppelin tidak begitu dekat dengan generasi sekarang tetapi mereka seperti Godfather kepada penyanyi dan peminat muzik rock lama," katanya.
Komposer Edrie Hashim yang merupakan pemain gitar terkenal menyatakan dia begitu teruja melihat dinamik dalam persembahan yang dipamerkan oleh Led Zeppelin.
"Pencahayaan dan konsep konsert ini santai tetapi dinamik dalam konsert itu yang saya rasakan sangat menarik. Manakala susunan lagu-lagu juga adalah terbaik. Jimmy Page selaku gitaris memberikan tenaga yang terbaik dalam konsert ini," ujarnya yang mengaku bahawa pemilihan Jason Bonham menggantikan ayahnya John Bonham selaku pemain dram adalah yang terbaik.
Buat Ramli Sarip yang datang dengan memakai jaket tertera tulisan Led Zeppelin ke tayangan tersebut menyatakan idea konsert dalam filem sebegini adalah satu dokumentasi yang baik.
"Saya memang suka dengan konsert live daripada dulu-dulu. Kreativiti mereka memang hebat. Generasi sekarang perlu menonton konsert sebegini untuk mempelajari banyak perkara. Mereka perlu jadikan ini sebagai sebuah rujukan dan ambil tahu perkara sebegini," katanya yang memang meminati Led Zeppelin.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: