Monday, January 18, 2010

Operasi haram empat kapal


ANGGOTA APMM membuat pemeriksaan di atas geladak sebuah kapal yang ditahan atas kesalahan melakukan pemindahan minyak secara haram di perairan Pengerang kelmarin.

JOHOR BAHRU - Tindakan pihak berkuasa Malaysia menahan kapal asing yang melakukan operasi pemindahan minyak di perairan Pengerang dan Tanjung Piai di sini belum cukup berkesan untuk mencegah operasi haram itu daripada berterusan.

Kelmarin, empat lagi kapal asing ditahan atas kesalahan yang sama dalam operasi berasingan oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan.

Ia menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 20 kapal ditahan sejak 1 Januari lalu.

Ketua Penguat Kuasa APMM Wilayah Selatan, Datuk Che Hassan Jusoh berkata, kapal MT Rimba yang berdaftar di Korea Selatan dan MT Sea Goddess dari Tarawa, Kepulauan Kiribati ditahan ketika proses pemindahan 30,000 liter minyak di perairan Pengerang pukul 11.48 pagi kelmarin.

Dua lagi kapal, MT Millenium 1, juga dari Tarawa ditahan ketika memindahkan 20,000 liter minyak ke kapal MT Onsys Leo yang berdaftar di Pelabuhan Klang di perairan Tanjung Piai pukul 12 tengah hari kelmarin.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: