Sunday, March 10, 2013

FFM25 maruah Bunohan


REUNION. Para karyawan dan pelakon Bunohan berhimpun untuk meraikan pencapaian terbaik filem pada malam kemuncak FFM25 di Putrajaya, Sabtu lalu.


BUNOHAN secara sepenuh hati menjadi pujian dan pengiktirafan tertinggi pada penganjuran Festival Filem Malaysia (FFM) ke-25.
Menjulang megah lapan trofi termasuk Filem Terbaik, Pengarah Terbaik, Cerita Asal Terbaik, Lakon Layar Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Penataan Bunyi Terbaik, Penataan Seni Terbaik dan Skor Muzik Asal Terbaik, anugerah-anugerah itu menyenaraikan filem karya Dain Said itu untuk masuk carta sebagai antara filem yang paling banyak memenangi anugerah dalam sejarah penganjuran sesebuah FFM selama ini.
Dalam FFM21, Kala Malam Bulan Mengambang karya Mamat Khalid pulang dengan tujuh trofi termasuk anugerah tertinggi iaitu Pengarah dan Filem Terbaik, Hikayat Merong Mahawangsa (FFM24) dengan lapan trofi. Pada FFM13, Layar Lara (Shuhaimi Baba) pernah pulang sembilan trofi termasuk Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik manakala pada FFM13, Jogho (U-Wei Saari) pula dengan lima trofi juga dengan dua anugerah tertinggi Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik. Sekadar menyebut beberapa filem dan tahun penganjuran FFM, FFM12 juga memberikan angka tujuh yang bermakna kepad filem Sayang Salmah (Mahadi J. Murat).
DAIN SAID bersama sebahagian daripada trofi kemenangan besar menerusi Bunohan.


Biarpun bermula dengan banyak krisis termasuklah perebutan soal siapa yang paling berhak menganjurkan festival sama ada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) atau Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (Gafim). Penglibatan Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) atas jemputan juga menimbulkan kekeruhan antara Gafim dan PFM sendiri.
Masalah penganjuran FFM tidak terhenti dengan pertikaian siapa berhak atau siapa yang layak, ia kemudian disusuli dengan penangguhan demi penangguhan tarikh festival sehingga membuatkan ramai pihak tertanya-tanya. Sekali lagi kredibiliti FFM sebagai acara paling berprestij industri filem negara tercabar.
Walau bagaimanapun, keputusan penuh dan penganjuran tanpa episod persembahan yang meleret-leret pada edisi ke-25 yang baru berlabuh Sabtu lalu memperlihatkan aura positif. Festival yang memilih Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya itu juga dilihat tidak menjana banyak bunyi kurang senang, tidak berlaku situasi 'rumah siap pahat berbunyi' seperti sesetengah penganjuran pada tahun-tahun terdahulu.
Untuk kategori Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik, kemenangan Bunohan memang menepati jangkaan awal. Biarpun kategori Pelakon Lelaki Terbaik tidak berjaya dipertahankan oleh Shaheiy Sam (Songlap) yang sudah memenangi kategori itu menerusi Anugerah Skrin hujung tahun lalu, kemenangan hero Bunohan, Faizal Hussein harus diakui semua.
Watak Ilham, seorang pembunuh upahan yang akhirnya sanggup mengorbankan diri kerana tidak sanggup membunuh adik sendiri lakonan Faizal ialah kemuncak kepada survival Faizal yang selama ini tidak bernasib baik untuk menjulang sebarang trofi di FFM.

PERSEMBAHAN penutup FFM25 daripada para pelakon Rock Oo! Rimba Bara Kembali.


Syafie Naswid pula tidak mampu ditanding calon-calon lain apabila sekali menerima pengiktirafan sebagai Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (Songlap). Trofi FFM pertama dimenangi Syafie ialah pada FFM20 sebagai Pelakon Harapan Lelaki (Mukhsin) manakala trofi Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik pula pada FF22 (Talentime).
Ucapan penuh emosi oleh pelakon senior Normah Damanhuri saat diumumkan sebagai Pelakon Pembantu Wanita Terbaik menerusi Songlap dikira sebagai ucapan terbaik pada FFM25 lalu.
"Sudah lama dah, 30 tahun saya tunggu barulah kali ini saya diiktiraf. Anugerah ini adalah pembakar semangat untuk pelakon-pelakon baharu untuk jujur dalam kerja seni," ungkap Normah Damanhuri bercampur sebak dan gembira
Festival sekali setahun itu juga sebuah cerminan kepada pembangunan filem Malaysia. Tahun ini karyawan filem tempatan meraikan tahun jubli emas atas edisi ke-25 yang berjaya dianjurkan. Semoga untuk tahun-tahun akan datang, bukan emas sahaja yang menjadi dambaan para karyawan filem tetapi kualiti dan nilai estetika filem dana konteks yang lebih bermaruah.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: