Tuesday, January 5, 2010

Guru penolong kanan




KALAU dilihat daripada raut wajahnya, kita dapat mengagak usia lelaki itu dalam lingkungan awal 20-an. Bahkan pasti ada yang meneka lelaki itu seorang pelajar di salah sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).

Tetapi siapa sangka, Sheikh Mohd. Zaki Sheikh Abdul Rahman, 22, sebenarnya seorang guru penolong kanan di sekolah persendirian Sekolah Sri Aeysha, Bandar Baru Bangi, Selangor.

Memilih profesion perguruan kerana minat yang mendalam, Sheikh Mohd. Zaki pernah ditawarkan menyambung pengajiannya dalam bidang perubatan di Russia Medical State of University, Rusia selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Namun, beliau menolak.

"Tidak sangka pula dapat menyandang jawatan sebagai guru penolong kanan," kata anak ketiga daripada lima beradik itu yang menyambung pengajian di Universiti Putra Malaysia (UPM) dalam jurusan Sains. Sheikh Mohd. Zaki juga pernah juga mendapat Vise President Peringkat Universiti (PENITI 4) yang merupakan sijil bagi pelajar yang mendapat purata markah CGPA 3.75 antara tujuh buah negara iaitu Amerika Syarikat (AS), Kanada, Australia, Malaysia, New Zealand, South Africa, Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

Zaki yang memperoleh 11A di dalam SPM juga tidak mengikuti mana-mana kursus perguruan sebelum menyandang jawatan tersebut.

GenK mengajukan lima soalan kepada Sheikh Mohd. Zaki.

Bagaimana anda memperoleh jawatan guru penolong kanan pada usia 22 tahun?

Kebetulan selepas tamat belajar, ibu bapa menyarankan saya untuk memohon jawatan guru di Sekolah Sri Aeysha yang dekat dengan rumah kami. Selepas seminggu memohon saya dipanggil untuk temuduga.


SHEIKH MOHD. ZAKI SHEIKH ABDUL RAHMAN juga merupakan Presiden, Fakulti Sains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor pada tahun 2007.

Apakah cabaran yang dihadapi selama menjadi guru dan guru penolong kanan?

Cabaran atas faktor umur. Kalau hendak ikut persekitaran, guru yang mengajar jauh daripada jarak umur saya. Sebagai guru penolong kanan saya juga perlu memberi arahan kepada mereka.

Selain itu, kebanyakan pelajar yang belajar di Sekolah Sri Aeysha terdiri daripada pelajar antarabangsa. Antaranya ialah Australia, Amerika Syarikat (AS), Asia Barat dan lain-lain.

Saya juga mencari pendekatan kepada pelajar-pelajar yang berbeza latar belakang terutama dari segi komunikasi.

Apakah tugas-tugas sebagai seorang guru penolong kanan?

Saya perlu menyediakan jadual untuk setiap guru dan kokurikulum.

Saya juga akan menentukan sukatan pelajaran tahunan sama ada perlu menurunkan gred stau menaikkan gred peratusan mengikut kemampuan pelajar.

Pada masa yang sama saja juga mengajar Matematik untuk pelajar tingkatan tiga dan Matematik moden untuk pelajar tingkatan empat dan lima.

Apakah pengalaman pahit selama bekerja?

Paling gembira selepas pelajar dapat keputusan cemerlang dalam mata pelajaran Matematik di peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Tip kepada remaja?

Kena berani mencuba apa jua yang diingini di dalam hidup. Tidak ada apa yang mustahil untuk diperoleh.Bagi remaja yang berminat menjadi guru pula, kena bijak membahagikan masa selain mengajar dengan niat baik dan tekun.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: