Wednesday, October 19, 2011

Menambat selera anak

SUSTAGEN memperkenalkan lima resipi yang bukan sahaja berkhasiat bahkan berwarna-warni dan lazat untuk hidangan si kecil.


TAHUKAH anda, tiga daripada empat ibu mengalami masalah dalam penyediaan makanan kepada anak-anak mereka yang mempunyai tabiat pemakanan yang tidak sihat? Kebanyakan kanak-kanak agak sukar untuk makan makanan berkhasiat yang disediakan ibu mereka terutamanya sayur-sayuran dan nasi. Mereka lebih gemar makan makanan yang diproses seperti makanan ringan, burger, nuget dan gula-gula.

Masalah itu dikhuatiri menyebabkan tumbesaran anak-anak terganggu dan membesar sebagai seorang kanak-kanak yang obes. Lantaran itu, Mead Johnson Nutrition yang juga pengeluar produk rangkaian Sustagen memperkenalkan lima resipi yang mudah, menyeronokkan dan berwarna-warni untuk menarik minat kanak-kanak yang cerewet terhadap pemakanan.

Dengan kerjasama ketua tukang masak yang dilantik oleh Sustagen, Chef Chin Pei Ling, beliau menyediakan lima resipi enak untuk diikuti oleh para ibu mengikut Piramid Makanan yang telah diluluskan serta diterima oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Lima sajian itu ialah telur omelette berlapis bersama roti gandum, nasi mentega bersama dada ayam bakar dan salad bayam tomato, pasta bersos tomato klasik bersama ikan dan salad, puding vanilla Sustagen serta smoothie berperisa coklat Sustagen.

"Resipi-resipi dinamakan sebagai Appetit Support Nutrients ini mengandungi zat seperti tiamine, zink, vitamin B12, zat besi dan asid folik. Cara penyediaannya amat mudah dan sudah tentu setiap ibu boleh melakukannya dengan atau tanpa kemahiran memasak," kata Pei Ling.

Pengurus Besar Mead Johnson Nutrition, Roger Dallas berkata, kanak-kanak memerlukan pelbagai variasi makanan yang berkhasiat agar untuk tumbesaran tubuh dan minda mereka.

"Dengan tip memasak yang diberi kepada ibu bapa hari ini, anak anda pasti makan dengan penuh selera dan tidak lagi menolak makanan yang disaji," tambah Dallas semasa pelancaran Formulasi Terbaru Sustagen, Appetit Support Nutrients di Desa Sri Hartamas, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Antara tip tersebut termasuklah memasak dan menghidang makanan yang sesuai dengan cara yang betul, perhatikan minat anak terhadap penyediaan makanannya dan hidangkan dengan serta-merta. Selain itu cara memasak seperti mengukus, merebus, membakar dan memanggang adalah lebih baik berbanding menggoreng.

"Gunakan kreativiti anda jika anak anda menolak makanan yang dihidang, cuba masak dengan cara yang lain. Tambahkan pelbagai warna dalam makanannya dan buatkan makanan mengikut bentuk seperti animasi atau nombor yang disukainya.

"Jangan isi makanan terlalu penuh ke dalam pinggan, sebaliknya hidangkan sedikit demi sedikit. Ini akan menggalakkan anak anda meminta lebih banyak makanan lagi," kata Dallas.

Tegas beliau lagi, ibu bapa perlu memahami kualiti yang harus diutamakan bukannya kuantiti.

"Hidangkan makanan berkhasiat kepada anak-anak anda seperti pasta yang mengandungi nutrient untuk kanak-kanak dengan menambah brokoli, kentang, keju, telur, daging ayam, ikan, kacang buncis dan sebagainya.

"Daripada pengalaman kami, jika tabiat pemakanan yang tidak baik tidak diatasi dari awal, kanak-kanak mungkin tidak mendapat nutrien yang secukupnya dalam Piramid Makanan," kata Dallas ketika diminta mengulas mengenai corak pemakanan kanak-kanak hari ini.

Demonstrasi masakan resipi-resipi tersebut turut diadakan dan ibu bapa yang terpilih mengikuti program itu juga sama-sama mempelajari bagaimana teknik-teknik penyediaan makanan untuk anak-anak mereka.

Bagi salah seorang peserta, Noraizah Mohd. Jaafar, 32, yang mempunyai dua orang cahaya mata, Appetit Support Nutrients amat penting untuk tumbesaran anak-anak serta menguatkan memori mereka.

"Saya pernah mencuba pelbagai jenama susu formula untuk diberi sebagai makanan tambahan kepada anak saya, tetapi dengan Sustagen, mereka amat serasi dan ia mengandungi khasiat 100 peratus yang diperlukan oleh tubuh mereka," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: