Monday, October 31, 2011

Saya bukan anak manja

Tamara Ecclestone bergaya di bilik persalinannya yang besar di mana dia menyimpan koleksi kasut  dan pakaian.
Tamara Ecclestone bergaya di bilik persalinannya yang besar di mana dia menyimpan koleksi kasut dan pakaian.

DENGAN 100 pasang kasut jenama Christian Louboutin, 15 pasang but Ugg, 20 pasang kasut sukan dan beberapa pasang kasut jenama Gina dan Jimmy Choo, sudah pasti orang akan ingat ia adalah sebuah kedai menjual kasut berjenama dengan harga mahal.

Tapi, sebenarnya ia merupakan sebahagian daripada koleksi kasut peribadi milik Tamara Ecclestone - yang disusun dalam bilik tidur kosong di rumahnya.

Walaupun dia mengaku yang dia seorang model dan pengacara televisyen, tapi tugas sebenar wanita berusia 27 tahun ini adalah membelanjakan wang, mungkin kerana ayahnya, Bernie presiden Formula Satu dan mempunyai harta bernilai 2.5 billion pounds (RM12.52 bilion).

Ketika membuka pintu bilik persalinannya, Tamara berkata, selain daripada koleksi kasut yang mungkin sebanyak koleksi Imelda Marcos - dia juga memiliki banyak beg berjenama, pakaian yang bernilai 1,000 pounds (RM5,000) yang tidak

digemarinya dan ‘kadang-kadang hanya memakainya sekali saja.’

Apa lagi yang perlu untuk seorang wanita yang memiliki segala-galanya termasuk anjing chihuahua bernama Duke? Berdasarkan koleksi kasutnya itu, membelikan dia tali cawak untuk dia mungkin satu hadiah yang baik untuk wanita itu - itupun kalau anda punya duit untuk membeli hadiah tersebut.

Dengan melihat koleksi kasut itu, saya menganggarkan semuanya berharga kira-kira 70,000. pounds ( RM350,000), dan itu hanya anggaran kasar saja.

Sekiranya kita lihat pada harga purata, sepasang kasut Christian Louboutin mungkin berharga 600 pounds (RM3,000) dan dia mempunyai 100 pasang dalam koleksinya. Itu saja sudah berjumlah 60,000 pounds ( RM300,000) yang dibelanjakan untuk kasut jenama itu. Sepasang but Ugg pula mungkin berharga 170 pounds (RM851) dan Tamara mempunyai 15 pasang but jenama itu. Maknanya tambahan 2,550 pounds (RM12,768).

Walaupun dia berkata yang dia tidak pernah bersenam, dia mempunyai 20 kasut sukan - dalam anggaran setiap pasang berharga 75 pounds (RM375) dan semuanya kini berjumlah 1,500 pounds (RM 7,508).

Itu hanya koleksi kasutnya yang diceritakan ketika ditemubual oleh majalah Closer. Sebelum ini Tamara pernah berkata dia mempunyai kira-kira 50 pasang kasut tumit tinggi, yang kita tahu sudah pasti bukan dibeli di Primark.

Daripada tempat simpan baju dan kasut itu, terlihat beberapa pasang kasut tumit tinggi berlabel Gina yang digemari oleh selebriti lain seperti Nigella Lawson dan Anna Friel yang biasanya berharga 475 pounds (RM 2,377) sepasang.

Kasut platform bertali jenama Charlotte Olympia yang dilihat di salah satu para mungkin berharga kira-kira 500 pounds (RM2,501) sepasang.

Dua pasang kasut Yves Saint Laurent yang dilihat di dalam gambar mungkin berharga lebih 1,000 pounds (RM5,003) Saya juga ternampak sepasang kasut stiletto Jimmy Choo yang berharga 395 pounds (RM 1,975) dan beberapa pasang edisi terhad Jimmy Choo dan but Ugg yang mungkin berharga 600 pounds (RM3,001).
Ini pun hanya beberapa pasang kasut daripada koleksinya yang saya kenal.

Tapi sebelum anda berpendapat yang wanita ini mempunyai akal yang pendek, Tamara mendedahkan yang minatnya bukan pada kasut saja.

“Saya ada 20 buah beg Hermes Birkin,” katanya. “Tapi secara jujur, sebenarnya saya tak tahu berapa beg itu yang saya ada.” Setiap satu beg ini biasanya berharga kira-kira 5,000 pounds (RM25,015) maka kalau dia mempunyai 20 buah beg, koleksinya bernilai kira-kira 100,000 pounds (RM500,411). Saya juga terlihat kira-kira lima beg jenama Alexander McQueen yang mempunyai tanda harga permulaan pada 845 pounds (RM4,229).

Semua barang-barang ini disusun dalam bilik persalinan Tamara yang menurutnya ‘malu untuk mengaku’ ia adalah bilik kosong di rumahnya di Chalsea. Malu-malu pun, dia benarkan beberapa majalah menyiarkan gambar bilik persalinannya itu.

Selain daripada kasut dan beg tangan, sudah tentu terdapat koleksi baju.
Koleksinya dikatakan bernilai sekurang-kurangnya ... dan beberapa pakaian Tamara itu masih mempunyai tag harga, menandakan yang pakaian itu masih belum dipakai.

Dan apabila tiada ruang lagi untuk menyimpan barang-barangnya itu, ibunya bekas model Armani, Slavica yang bernilai 734 juta pounds (RM3,673 juta) selepas perceraiannya de�ngan Bernie pada 2009 akan menghantar barang-barang berjenama ini ke kedai amal atau saudara mara mereka di Crotia.

“Mak saya memang takut dengan wang yang saya belanjakan untuk beli pakaian,” kata Tamara. “Dia mahu semua pakaian yang tidak digunakan di hantar ke mereka yang memerlukan.”

“Katanya lagi, “Orang mungkin ingat saya anak orang kaya yang manja tapi saya cuma ingin menunjukkan yang saya bukan saja sekadar anak kepada seorang yang terkenal.”

Oh Tamara, nampaknya anda perlu berusaha lebih daripada itu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: