Tuesday, March 18, 2014

Pisang berbuah di batang pokok ditebang


  • Pisang berbuah di batangMahayani menunjukkan pisang yang berbuah di batang di TSB Gemencheh.

GEMENCHEH – Seorang peserta Tanam Semula Berkelompok (TSB) Risda terkejut apabila mendapati batang pokok yang ditebangnya mengeluarkan buah pisang serta jantung.

Peserta berkenaan, Mahayani Dahlan, 64, berkata, dia hanya menyedari kejadian itu kira-kira seminggu yang lalu apabila meninjau keadaan anak pokok getah yang ditanam bersama tanaman kontan oleh pihak lain di TSB Gemencheh berkenaan.

Menurutnya, dia hanya mengikut nasihat pihak Risda untuk menebang pokok pisang berhampiran dengan anak pokok getah dan tidak menyangka walaupun sudah ditebang ia masih mengeluarkan buah pisang serta jantung di tengah batangnya.

“Ini merupakan pengalaman pertama saya melihat kejadian seperti ini dan saya ingin melihat adakah saiz buah pisang dan juga jantungnya sama seperti pokok pisang yang lain di kebun ini.

“Jika diikutkan di atas tanah kebun seluas 27.6 hektar ini yang disertai oleh 23 peserta TSB, terdapat kira-kira 400 hingga 500 pokok pisang yang ditanam di kawasan ini oleh pekebun tanaman kontan,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui, dekat sini,
baru-baru ini.

Sementara itu, Mahayani berkata, sepanjang hidupnya, kejadian berkenaan baharu pertama kali dilihatnya dan ingin dikongsi bersama pembaca lain.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: