Tuesday, March 18, 2014

Baca al-Quran rahsia kekal sihat


  • Baca al-Quran rahsia kekal sihatMat Hassan menunjukkan kad ahli Home Guard.

PASIR MAS - Amalan membaca ayat suci al-Quran adalah rahsia Mat Hassan Ngah yang kini berusia 105 tahun masih sihat tubuh badan dan tidak mempunyai sebarang penyakit.

Bapa kepada tiga anak berusia antara 58 hingga 48 tahun itu juga bersyukur dianugerahkan penglihatan yang baik walaupun telah berusia.

Berasal dari Kampung Chap, Gelang Mas, Mat Hassan dan isterinya, Jenab Adam, 90, tetap kelihatan mesra serta manja antara satu sama lain.
Mereka sering bergurau senda dan tidak malu menunjukkan kasih sayang, malah adakalanya mereka juga turut makan bersuap.

“Pakcik masih ingat semasa kecil-kecil dulu, orang-orang tua selalu cakap pakcik dilahirkan semasa Kelantan dilanda banjir merah.
“Tetapi kalau diikutkan pada kad pengenalan, pakcik dilahirkan pada 1915 dan semasa membuat kad tersebut, umur pakcik 25 tahun,” katanya.

Mat Hassan berkata, dia juga sangat menjaga pemakanan dan hanya memakan ulam-ulaman serta sayur-sayuran segar sahaja.

“Pakcik tidak suka mengambil makanan yang diawet dan segera, semuanya harus segar,” katanya.

Menurutnya, dahulu dia merupakan Home Guard dan berkhidmat dari tahun 1948 hingga 1962.

Mat Hassan yang begitu bersemangat menceritakan pengalamannya sebagai pejuang kemerdekaan berkata, melihat generasi muda sekarang seolah-olah tidak menghargai kebebasan, sangat menyedihkan hatinya.

Katanya, generasi muda seperti mensia-siakan kebebasan tersebut apabila ramai terjebak dengan aktiviti tidak bermoral seperti penyalahgunaan dadah dan lumba haram.

“Pakcik harap generasi muda akan sedar dengan kealpaan mereka dan menggunakan peluang yang ada ini untuk menikmati kehidupan lebih baik untuk masa depan, bukannya merosakkan diri sendiri,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: