Sunday, March 3, 2013

Aishiteru tuah buat Zivilia

GRUP Zivilia dari Indonesia ini mempertaruhkan lagu Aishiteru dalam bentuk trilogi yang mendapat respons positif pendengar muzik. Grup ini dianggotai oleh Idham (kiri), Zul dan Obot (kanan).


NAMA grup Zivilia belum cukup melekat kuat dalam ingatan khalayak tempatan, apatah lagi wajah mereka. Namun pertaruhan yang mereka letakkan dalam single perdana mereka cukup meninggalkan impak.
Lagu dengan tajuk Aishiteru itu membuatkan mereka sedikit demi sedikit dikenali ramai. Rentetan daripada populariti yang ditempa oleh grup yang dianggotai Idham (bass), Zul (vokalis, piano dan gitar) dan Obot (dram), mereka merancang strategi seterusnya dengan menghasilkan trilogi cerita Asihiteru.
Lagu Aishiteru bercerita kisah perjuangan cinta Zul berjauhan dengan kekasih sementelah dia di Jepun selama lima tahun. Dalam lagu Aishiteru 2, mereka bercerita tentang detik pertemuan dirinya dengan kekasih. Namun cinta yang dipupuk serta beban rindu yang ditanggung berubah dan akhirnya menemui kegagalan.
Dalam lagu Aishiteru 3 pula, Zivilia mempertaruhkan lirik tentang jawapan kepada kesemua sebagai penutup tiga buah cerita lagu ini.
"Membuat sebuah kesinambungan lagu, bebannya lagi sukar. Namun tidak pernah berlaku lagi dalam sejarah bahawa satu tajuk menjadi tiga buah lagu. Itu yang kami bawakan," kata Zul.
Bagi Zivilia, mereka bersyukur dengan respons yang cukup positif diberikan kepada mereka. Malah ujar Zul tontonan klip video di laman YouTube menjadi salah satu klip video top trending di laman tersebut.
Walaupun ada yang menuding dan mempersoalkan daya kreativiti Zivilia yang tersekat di perkataan dan penghayatan Aishiteru, namun buat mereka ini sebuah kesyukuran.
"Memang ada yang bertanya kesinambungan Aishiteru. Sekurang-kurangnya kami sudah memecahkan rekod dengan membuat tiga buah lagu dengan judul yang sama. Itu cukup membanggakan. Dengan lagu-lagu itu juga, keberadaan Zivilia dalam industri terus ada," ujar Zul mewakili Zivilia.
Grup yang berasal dari Indonesia itu hadir ke Malaysia bagi mempromosikan album perdana mereka yang berjudul Aishiteru. Album tersebut membariskan 12 buah lagu termasuk Aishiteru, Cinta Buta, Karena Cinta dan Kokoro No Tomo.
"Lagu Kokoro No Tomo bermaksud teman hati. Lagu ini popular pada tahun 1980 dan dibawakan oleh Mayumi Isuwa," ujar mereka yang merasakan lagu ini dekat dengan karakter mereka.
Buat Zivilia, jalan mereka dalam industri seni masih baharu. Namun mereka yakin dengan elemen Jepun, pop dan Melayu yang diperjuangkan dan menjadi penyambung hayat sebagai sebuah kumpulan.
"Setiap lagu kami pasti ada menggunakan perkataan Jepun yang memang dekat dengan kami. Itu juga tidak menjadi halangan besar memandangkan intipatinya masih berkisah tentang kehidupan kami.
"Itulah yang membezakan antara Zivilia dengan kumpulan lain," ujar Zul yang akur bahawa keadaan industri penjualan album adalah sulit di negara mereka.
"Untuk bertahan dalam masa yang lama bukan satu perkara mudah. Paling tidak kami kena bersatu untuk terus menghasilkan muzik yang baik buat peminat," katanya yang akan muncul dengan album Zivilia Learn To Rock tidak lama lagi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: