Sunday, October 30, 2011

Pelumba tidak takut mati

Pelumbaan litar seperti Formula Satu dan MotoGP berbahaya tetapi dianggap menyeronokkan oleh pelumba.

TIADA lagi kelibat motosikal bernombor 58 milik Simoncelli.


KEMATIAN pelumba MotoGP Itali, Marco Simoncelli di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Ahad lalu mengejutkan peminat sukan bermotor untuk dua minggu berturut-turut.

Simoncelli dari pasukan Honda hilang kawalan pada pusingan kedua menyebabkan dia terjatuh sebelum dilanggar Colin Edwards dan Valentino Rossi. Perlumbaan itu terpaksa dibatalkan.

Kematian Simoncelli berlaku seminggu selepas pelumba kereta British, Dan Wheldon - juara dua kali lumba kereta Indy 500, terbunuh selepas 15 buah kereta terlibat dalam kemalangan di Litar Pemotoran Las Vegas, Amerika Syarikat.

Penunggang Sepanyol, Dani Pedrosa berkata: "Kita seringkali lupa betapa bahayanya sukan ini dan apabila kita kehilangan seseorang ia seperti tidak memberi apa-apa makna."

Juara baharu MotoGP, Casey Stoner menambah: "Apabila perkara seperti ini berlaku ia mengingatkan anda tentang begitu berharganya hidup, ia membuatkan saya rasa sakit di dalam."

Simoncelli yang menjadi juara dunia 250cc pada tahun 2008 menyertai MotoGP pada tahun 2010. Dia mendapat tempat kelapan tahun lalu. Kematiannya merupakan insiden kehilangan terbaharu dalam MotoGP selepas pelumba Jepun, Daijiro Katoh terbunuh dalam kemalangan di Grand Prix Jepun 2003.

Topi keledar yang dipakai Simoncelli tercabut. Casey Stoner, yang menjuarai GP Australia buat kali kedua tiga minggu lalu berkata: "Kejadian topi keledar tercabut merupakan satu petanda buruk."

Insiden topi keledar Simoncelli tertanggal itu merupakan fokus utama pasukan penyiasat kini.

Shoya Tomizawa, pelumba Moto2 iaitu kelas perlumbaan yang lebih bawah daripada MotoGP juga maut akibat kemalangan yang hampir serupa dengan Simoncelli tahun lalu di Grand Prix San Marino.

Sekalipun di atas sebuah litar lumba moden seperti Litar Sepang - direka oleh pakar Jerman, Hermann Tilke dan dibuka pada tahun 1999, tidak banyak yang boleh dilakukan untuk mengurangkan bahaya dalam perlumbaan berkelajuan tinggi itu.

Ketika pelumba menekan pedal minyak untuk mencapai kelajuan maksimum, pelanggaran sesama motosikal atau kereta akan memberi kesan yang besar.

Keselamatan

Walaupun litar itu dibina menepati standard keselamatan terkini, perlumbaan itu sendiri berbahaya kepada pelumba dan penonton.

Berikutan kematian Wheldon, para pemerhati mencadangkan supaya tahap keselamatan IndyCar dikaji semula. Standard keselamatannya dikatakan 20 tahun terkebelakang daripada Formula Satu (F1). Standard keselamatan F1 telah dirombak semula berikutan kematian Ayrton Senna dan Roland Ratzenberger pada tahun 1994.

Simoncelli merupakan pelumba pertama yang maut di Litar Sepang. Pengerusi SIC, Datuk Mokhzani Mahathir berkata: "Kami mempunyai empat prosedur operasi standard... Ini merupakan satu kemalangan pelik di mana topi keledar tertanggal.

"Saya yakin FIM (Persekutuan Motosikal Antarabangsa) dan MotoGP akan memberi perhatian kepada isu ini."

Walaupun berbahaya, sesetengah pelumba kelihatan seperti tidak takut mati.

"Tiada siapa yang menyuruh kami menyertai F1 atau mengacukan senapang di kepala supaya kamu berlumba. Ia adalah kerjaya yang kami pilih," kata pelumba F1 India, Karun Chandhok.

"Saya percaya elemen nasib wujud dalam perlumbaan. Faktor bahaya sememangnya ada.

"Tetapi ia kerjaya yang mengujakan dan keterujaan itu akan lenyap jika anda terlalu memikirkan langkah keselamatan," tambahnya.

F1 dianggap lebih selamat berbanding IndyCar yang diadakan di litar berbentuk bujur. "Tiada kecederaan serius sejak kebelakangan ini.

Pada kelajuan 360 kilometer sejam ia masih bahaya tetapi mujurlah kereta F1 sangat selamat. Perlumbaan motosikal agak berbeza dan juga bahaya," kata Chandhok.

Sebanyak 45 pelumba maut dalam F1 pada 44 tahun pertama perlumbaan itu tetapi tiada seorang pun yang mati dalam tempoh 17 tahun lalu.

Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) telah meletakkan syarat yang ketat selepas Ayrton Senna terbunuh dalam Grand Prix Imola dan Roland Ratzenberger di Grand Prix San Marino, kedua-duanya pada tahun 1994.

Seperti F1, kereta IndyCar mempunyai satu tempat duduk. Bagaimanapun, kereta IndyCar berlumba di atas litar berbentuk bujur seperti dalam perlumbaan NASCAR.

"Mereka sering memperlahankan kenderaan secara mendadak, jadi risiko untuk mereka terlibat dalam kemalangan lebih tinggi," kata Narain Karthikeyan, pelumba NASCAR India.

Bagi pelumba rali negara, Saladin Mazlan, 34, risiko kemalangan maut sentiasa ada dalam setiap perlumbaan.

"Perlumbaan rali merupakan sukan yang lasak. Malah, ia lebih berbahaya berbanding perlumbaan di atas litar seperti MotoGP dan F1," ujarnya.

Saladin mempunyai kesan parut panjang di pipi kirinya akibat kemalangan semasa berlumba.

"Ketika itu saya menyertai rali tempatan di Sungai Buloh, Selangor pada tahun 1998. Saya sedang memandu pada kelajuan 150 kilometer sejam mengharungi ladang kelapa sawit.

"Tiba-tiba stereng kereta saya patah lalu terlanggar pokok sawit," ujarnya.

Dalam kejadian itu, Saladin mengalami kecederaan ligamen paha dan luka di muka.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: