Sunday, August 21, 2011

Bengkung sokongan perubatan


(Dari kiri) Nor Kartini Suriati Mansor, Siti Zuraifah Sheikh Abdul Mutalib, Najibah Dasar, dan Wazlina Wahi.


SEBAGAI kakitangan dalam industri penjagaan kesihatan selama 15 tahun tahun, Wazlina Wahi, 36 menyaksikan banyak cabaran dihadapi oleh para ibu bersalin secara pembedahan.

“Takut melihat ibu yang baru bersalin secara pembedahan cuba berdiri dan bergerak ketika luka jahitan masih baru dan menyakitkan.

Dahulu saya sering menggalakkan para ibu untuk berdiri dan bergerak sebaik sahaja kesan bius hilang supaya dapat mempercepatkan proses penyembuhan.

“Kami mengajar para ibu supaya menyokong bahagian perut dengan tangan ketika bergerak untuk mengurangkan rasa sakit. Namun hasilnya menyebabkan para ibu tersebut akan membongkok ketika berjalan walaupun sering ditegah berbuat demikian. Ada sesetengahnya enggan bergerak atau menyusukan anak mereka kerana tidak tahan menanggung rasa sakit,” ujarnya.

Justeru melihat pengalaman secara langsung menjaga para ibu yang bersalin melalui kaedah pembedahan menyebabkan Wazlina sentiasa mahu bersalin secara normal.

Walaupun anak pertama dapat dilahirkan secara kaedah normal, dia tidak begitu bernasib baik bagi kelahiran anak yang kedua kerana mengalami tekanan darah tinggi menyebabkan terpaksa menjalani proses pembedahan

“Hari pertama selepas pembedahan terasa teruk sekali sekali. Saya cuba mempraktikkan apa yang telah diajar iaitu untuk bangun dan bergerak sebaik sahaja kesan bius hilang tetapi memang terasa amat menyakitkan. Perut yang membengkak tersa terbuai-

buai setiap kali saya berjalan.

Proses menyusukan bayi juga menyebabkan saya menjadi letih kerana sebelah tangan perlu memangku bayi dan sebelah lagi perlu menyokong perut.

Saya sendiri hampir-hampir mengalah tiap kali tiba masa untuk menyusukan bayi, ubat penahan sakit yang diberikan doktor pun tidak banyak membantu,” luah Wazlina.

Keadaan ini turut dirasai oleh tiga lagi rakannya, Nor Kartini Suriati Mansor, Najibah Dasar dan Siti Zuraifah Sheikh Abdul Mutalib.

Mereka mencari alternatif untuk membantu mereka berdiri dengan muda dan menyokong perut mereka khususnya ketika menyusukan anak mereka.

Mujurlah mereka dikunjungi konsultan produk Design Veronique selepas pembedahan bersalin di hospital.

Setelah diukur dan diberikan saiz yang bersesuaian, saya dinasihati supaya memakai pakaian tersebut pada hari mereka akan keluar wad.

Menurut Nor Kartini, ketika mencuba pakaian sokongan tersebut, dia merasakan segala kepayahan yang dialami serta-merta hilang.

Nor Kartini dapat berdiri dengan postur yang betul, tidak lagi membongkok untuk menyokong perut yang membengkak dan menggeleber.

Pengalaman yang sama turut dirasai Siti Zuraifah dan Najibah yang tidak lagi berasa sakit ketika bergerak dan proses penyusuan bayi pun dapat dilakukan dengan lebih selesa dan dalam posisi yang betul kerana kedua-dua belah tangan dapat digunakan untuk mengampu kedudukan bayi.

Bagi mereka, pakaian sokongan Design Veronique ini sememangnya pakaian sokongan mesra pengguna.

Bukan sahaja rekaannya yang hebat dapat memberikan sokongan dan perlindungan pada bahagian luka pembedahan malahan memudahkan para ibu melaksanakan proses penyusuan bayi serta menjalani proses dalam pantang dengan lebih lancar.

Pakar Sakit Puan dan Obstetrik, Dr Zarul Azham, yang juga Pengarah Pusat Perubatan Putra, Sungai Buloh memberitahu, bengkung yang ada di pasaran tidak sesuai untuk wanita melahirkan anak menerusi pembedahan kerana fabriknya lebih keras serta menghalang pengaliran udara dan penyembuhan luka.

Jelasnya, tubuh ibu selepas bersalin akan melalui proses berpanjangan sebelum dapat kembali kepada bentuk asal.

Ini membabitkan proses seperti penyelarasan semula tulang belakang, posisi organ, kontraksi otot dan penstabilan ligamen.

Dengan adanya pakaian sokongan perubatan yang diperbuat daripada fabrik powernet, ia memberikan sokongan 360 darjah pada bahagian abdomen dan bekas pembedahan.

Selain itu, pakaian perubatan ini mendapat pengiktirafan daripada pakar perubatan sebagai satu-satunya ‘bengkung’ yang boleh digunakan ibu yang melahirkan anak menerusi pembedahan.

“Sebelum ini saya menasihatkan pesakit yang bersalin secara pembedahan supaya tidak memakai bengkung kerana dikhuatiri akan memudaratkan kesan luka. Selepas melihat pakaian sokongan dan diuji beberapa pesakit, saya melihat ia memudahkan pengudaraan dan menjadikan luka kering dan sembuh dengan cepat. Bahkan ia mendapat reaksi yang baik daripada pesakit,”ujarnya.

Dalam masa 24 jam selepas pembedahan, mereka boleh memakai pakaian sokongan perubatan bagi memberi sokongan kepada otot yang sedang meregang, sekali gus menstabilkan ligamen. Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi Saja Ambar di talian 019-2273657.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: