Sunday, August 28, 2011

Kassim Masdor 38 tahun menduda




KOMPOSER veteran yang berkecimpung dalam industri muzik Singapura selama setengah abad, Kassim Masdor mengakui bahawa dia selesa tinggal berseorangan di Kota Singa tanpa peneman atau isteri.

Tanpa disedari sudah 38 tahun dia menjalani kehidupan sebagai bapa tunggal.

“Sunyi memang sunyi sebab saya bercerai sejak tahun 1973. Ada juga yang suruh saya kahwin lain, tapi saya tak mahu. Macam-macam perkara yang kena difikirkan kalau beristeri lagi. Jadi lebih baik bersendirian sebegini. Lima orang anak dan cucu-cucu sentiasa menjenguk saya di rumah Toa Payoh, Singapura.

“Lagi pun saya sibuk dengan kegiatan harian seperti mencipta lagu dan menjadi tenaga pengajar di sebuah kolej swasta di Singapura. Jadi tak terfikir pun soal mahu berkahwin lagi,” katanya jujur.

Dalam pada itu, Kassim juga mengakui tidak dapat melupakan satu ‘peristiwa’ melibatkan perangai istimewa allahyarham P. Ramlee yang dianggap sebagai abang kandungnya itu.

Tatkala itu, Kassim sedang sibuk menyiapkan skor lagu untuk filem arahannya iaitu Pancha Delima, dia dapat mengesan sesuatu kurang elok bakal terjadi.

Melihat angin tidak baik P. Ramlee yang datang ke set lokasi penggambaran dengan muka ‘ketat’, membuatkan tenaga kerja pembuatan filem yang diterbitkan di Malaysia pada 7 Julai 1957, kecut perut.

Natijahnya, tiada siapa yang bercakap sehingga ada satu episod yang telah menguraikan wajah masam P. Ramlee ketika itu.

“Arwah Udo Omar atau lebih dikenali dengan Haji Bakhil menerusi filem Labu dan Labi telah mengembalikan wajah ceria P. Ramlee. Tanpa sengaja telah membaca dialog secara terbalik dalam filem itu.

“ Udo sepatutnya menyebut ‘wahai ular, janganlah makan aku’ bertukar menjadi ‘wahai aku, janganlah makan ular’. Mata P. Ramlee yang sepet ketika itu juga berubah menjadi besar. Lucu sangat dengan kesilapan Udo,” imbasnya tersenyum sambil termenung jauh.

Pemuzik yang mahir bermain gitar, piano dan zilofon ini juga tidak menyangka P. Ramlee kemudiannya menggunakan idea kesilapan Udo itu sebagai bahan jenaka dalam filem komedi arahan seterusnya, Pendekar Bujang Lapok.

Apabila ada salah satu episod melibatkan Pendekar Mustar, lakonan Mustarjo menyebut dialog “Ani angkat kain hujan, jemuran dah turun” yang sepatutnya “Ani angkat kain jemuran, hujan dah turun”.

Lelaki yang berusia 73 tahun ini mengakui bahawa rutin hariannya sentiasa diisi dengan mengimbas kenangan sewaktu menjadi penjaga konti untuk filem P. Ramlee.

Selain Kassim, penjaga konti paling rapat dengan seniman itu adalah S. Sudarmaji, Mustafa Yassin, Osman Ahmad dan Yusuf B. Masing-masing punya agihan tugas tersendiri dan kebolehan itu memudahkan kerja P. Ramlee.

“Dia selalu memaksa saya bekerja hingga lewat malam untuk menyiapkan kerjanya. Memang memenatkan tetapi satu pengalaman yang begitu berharga,” ujarnya.

Dalam perkembangan yang lain, pencipta lebih 400 lagu malar segar termasuk Sapu Tangan Tanda Mata dendangan Saloma, Bahtera Merdeka (Ahmad Jais) dan Selamat Hari Raya (allahyarham Fazidah Joned) ini meminta agar generasi baru tidak mengubah irama asal lagu andai mahu menyanyikan semula lagunya.

“Saya seronok kalau orang muda menghargai lagu saya, tapi jangan sampai merosakkan terus melodi asal. Saya yang mendengar lagu itu cukup terasa seolah-olah tidak menghormati pencipta asalnya,” sesal Kassim di hujung perbualan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: