SEPINGGAN nasi panas bersama daging dendeng mampu membangkitkan selera sesiapa sahaja.
Menjadi pilihan sama ada untuk hidangan tengah hari, malam atau pada bila-bila masa, daging dendeng juga antara kegemaran menjelang hari raya.
Kini, daging dendeng diinovasi menjadi makanan dingin beku.
Daging dendeng beku atau frozen mempunyai kelebihan dan keistimewaan tersendiri kerana rempah ratus serta bahan yang digunakan membangkitkan aromanya.
Pengasas Kunyah-Kunyah Food Enterprise, Mohammad Bakhtiar Mohd Tohit berkata, jualan daging dendeng yang diusahakan beberapa tahun lalu kini mendapat sambutan luar biasa.
“Jika pada hari biasa, saya gunakan daging sebanyak 10 kilogram (kg) sahaja namun ia meningkat sejak ia dibekukan. Alhamdulillah, menjelang puasa dan Aidilfitri, tempahan yang diterima meningkat kerana pelanggan mahu mengadakan rumah terbuka,” katanya.
Mohammad Bakhtiar berkata, walaupun daging dendeng merupakan makanan yang biasa dan mudah diperoleh, namun dia amat menitik beratkan soal penyediaan dan kebersihan.
“Saya mahu pelanggan berpuas hati dengan makanan yang kami sediakan. Ia adalah daging dendeng luar biasa kerana menggunakan resipi sendiri yang diwarisi ibu,” katanya.
Menurutnya, daging dendeng keluaran Kunyah-Kunyah Food Enterprise boleh diperoleh di seluruh negara dan kini mempunyai 10 pengedar.
Katanya, pada Ramadan, permintaan daging dendeng sangat tinggi menyebabkan dia mengambil keputusan menyediakan daging dendeng beku.
“Saya perlu menyediakan daging 80kg sehari dan pada musim perayaan ia akan meningkat berganda. Kebanyakan permintaan untuk rumah terbuka sangat banyak dan katering untuk perkahwinan. Kami menerima tempahan untuk katering adalah serendah 5kg,” katanya.
Menurutnya, daging dendeng beku boleh bertahan lebih lama berbanding daging dendeng biasa boleh dimakan selama tiga bulan.
“Kami menjual daging dendeng pada harga RM37 bagi 350 gram,” katanya.
Mudah disediakan
Bagi suri rumah, Jamilah Mohamad Ali, daging dendeng menjadi lauk pembuka selera kepada anak-anaknya ketika makan tengah hari dan malam.
“Mereka agak susah untuk makan kerana lebih suka minum dan makan roti sahaja. Saya bimbang mereka akan lapar, jadi saya minta mereka makan nasi.
“Pada mulanya agak sukar walaupun saya sediakan makanan kegemaran mereka sehinggalah anak-anak saya perkenalkan daging dendeng awal tahun lalu,” katanya.
Jamilah berkata, menjelang puasa nanti, dia sudah menempah daging dendeng beku untuk dijadikan menu bersahur kepada anak-anaknya.
“Hanya panaskan beberapa minit sahaja dan mudah dihidangkan. Ia juga boleh dimakan bersama roti,” katanya.
Katanya, sebelum ini, dia menempah daging dendeng setiap kali tiba musim perayaan di Hulu Langat, Selangor.
Bagi juruteknik, Mohd Zulhairi Senapi, dia tidak pernah makan daging dendeng kerana kurang menggemari daging.
“Isteri yang perkenalkan kepada saya kerana saya tidak suka makan makanan yang dibekukan. Pertama kali cuba awal tahun lalu, daging dendeng beku sedap rupanya.
“Kini, kami sentiasa ada stok. Malah, kami juga hidangkan kepada tetamu yang datang dan tak sangka mereka pun sukakannya,” katanya.
Mohd Zulhairi berkata, menyediakan sendiri daging dendeng mengambil masa yang lama dan agak rumit, tetapi dengan adanya daging dendeng beku ditambah harganya yang agak berpatutan, ia bukan lagi satu masalah.
“Selalunya, saya akan makan daging dendeng bersama nasi, roti, ketupat dan mihun goreng. Jika selalu dipanaskan, ia akan bertambah sedap.
“Saya juga sediakan stok menjelang Ramadan dan akan membelinya pada musim perayaan untuk makan bersama-sama keluarga di kampung,” katanya.
Daripada minat, jadi pengedar
Bagi pekerja swasta, Atiqah Yaacob, dia mengenali daging dendeng pada musim perayaan beberapa tahun lalu.
“Pada mulanya, saya sebagai pembeli sahaja dan perkenalkan kepada kawan-kawan di pejabat. Saya tak sangka mereka sukakannya dan mula menempah.
“Kebanyakan pelanggan saya akan kembali beli lagi dan memuji daging dendeng beku. Saya mula yakin, ia mampu menjana pendapatan kerana menerima tempahan pada setiap minggu,” katanya.
Atiqah berkata, dia akan menerima tempahan 10 hingga 15 bekas setiap minggu.
“Pelanggan saya sekitar Lembah Klang dan Putrajaya. Pada bulan puasa, tempahan meningkat sehingga 70 peratus menyebabkan saya tidak menang tangan.
“Mereka gemar daging dendeng beku kerana mudah dihidangkan dan menjadi kesukaan anak-anak,” katanya.