Saturday, February 4, 2012

Sepakat ringankan beban


Ketibaan rombongan untuk menyampaikan bantuan kepada mangsa kebakaran di Kampung Gentisan Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah, baru-baru ini.


PADA 14 Januari lalu, ketika orang lain sedang nyenyak tidur dan segelintir pula masih diulit mimpi ketika azan Subuh dilaungkan, penduduk Kampung Gentisan, Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah digemparkan dengan satu kejadian kebakaran yang mengakibatkan sembilan buah rumah dan sebuah jambatan kayu musnah dijilat api.

Kebakaran dinihari itu dipercayai berpunca daripada litar pintas. Pun begitu, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Lantas, atas semangat persaudaraan sesama Islam, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Cawangan Sabah, Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Zon Sabah dan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) telah berkunjung ke kampung tersebut untuk membantu dan melihat sendiri musibah yang telah berlaku.

Pada program ziarah hari itu kehadiran Pengarah Yadim Zon Sabah, Samin Ongki dan Penolong Pengarah Jakim Cawangan Sabah, Mohd. Shamsuri Ghazali telah menceriakan mangsa-mangsa yang terlibat.

Turut hadir pada program bersifat kemanusiaan itu ialah Pengerusi Puspanita Jakim Cawangan Sabah, Hamidah Ismail; Ketua Kampung Gentisan, Mohd. Salleh Awang Jumat; Pengerusi JKK Kampung Gentisan, Awang Pasi Abdul Kahar dan wakil-wakil dari DBKK, kakitangan Jakim Cawangan Sabah serta Yadim Zon Sabah.

Dalam ucapan, Samin menyeru agar keluarga yang ditimpa musibah agar bersabar dan reda dengan ketentuan qada' dan qadar serta tabah menghadapi ujian daripada Allah SWT.

Pada hari itu juga mangsa-mangsa kebakaran telah menerima sumbangan berupa keperluan dapur, pakaian dan kelengkapan solat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: