Sunday, February 26, 2012

'Usah bimbang keselamatan kami'


AZIZ Jamaludin Mhd. Tahir beramah mesra dengan pelajar-pelajar yang menghadiri Majlis Silaturrahim Yadim Bersama Pelajar-Pelajar Malaysia Luar Negara di Kaherah, Mesir, baru-baru ini.


KEPADA ibu bapa di Malaysia, jangan risau keberadaan kami. Pengajian di Al-Azhar berjalan seperti biasa".

Begitulah pesanan Yang Dipertua Majlis Kebajikan Keluarga Kedah (MKKK) Sesi 2011/2012, Shazril Hanis Salmi.

Beliau mengakui keadaan di Kaherah masih 'panas' dengan kejadian rompakan dan penculikan sering berlaku yang turut melibatkan para pelajar, tidak terkecuali pelajar Malaysia.

Pelajar tahun 3 Kuliah Usuluddin, Jabatan Hadis Universiti Al-Azhar, Kaherah itu mengakui, selepas revolusi, banyak kejadian samun dilaporkan lebih-lebih lagi ada pihak yang menyamar sebagai anggota polis.

"Ada pelajar yang dirompak dan diculik dan barang-barang seperti komputer riba, telefon bimbit, wang tunai dan pasport juga diambil," katanya ketika ditemui Mega, di Kaherah.

Bagi mengelakkan pelajar terus menjadi mangsa, Kedutaan Malaysia dan persatuan pelajar sentiasa bekerjasama memberi maklumat keselamatan dari semasa ke semasa.

"Nasihat keselamatan serta peraturan yang perlu dipatuhi juga diberi kepada pelajar-pelajar," katanya.

Pada masa yang sama, pihak persatuan terus mengadakan pelbagai aktiviti yang dapat mengisi masa lapang para pelajar di samping mengeratkan hubungan silaturahim sesama mereka.

Pada musim cuti, mereka turut mengadakan hari keluarga, aktiviti perniagaan, futsal Piala MB serta riadah.

Justeru kehadiran delegasi Yadim pada musim cuti juga dapat memberi peluang kepada pelajar-pelajar mengenali lebih dekat pertubuhan itu.

"Program ramah mesra seperti ini adalah kali pertama diadakan di Rumah Kedah dan sambutan yang diberikan oleh pelajar-pelajar amat menggalakkan. Dianggarkan 300 pelajar termasuk wakil-wakil negeri lain hadir.

"Mungkin selepas ini, program yang lebih besar dapat diadakan oleh Yadim atau NGO lain," katanya.

Selain kuliah di Kaherah, pelajar-pelajar Malaysia di Mesir turut berada di Iskandariah, Shoubra, Tanta, Dumyat, Mansourah, Syibinel-Kom, Damanhur, dan Zaqaziq.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: