Friday, October 7, 2011

Zalina cari inspirasi cipta kek


Minat Zalina Yahya dalam pembuatan kek mendorongnya menganjurkan kelas .


Cantik dipandang tapi tidak sedap dimakan tidak memberi banyak makna pada sebiji kek biarpun ia diberi nama yang indah-indah.

Menerimanya sebagai satu cabaran apatah lagi memikul gelaran sebagai 'guru kek', Zalina Yahya mengambil masa untuk berinovasi dalam menghasilkan kek supaya ada kelainan dari segi rasa dan rupa pada setiap hasil 'air tangannya'.

''Saya tidak mahu peminat kek rasa jemu dengan rasa yang sama dan dengan itu saya juga turut rasa bertanggungjawab untuk mencipta kek berperisa baru,'' katanya.

Justeru pemilik Bzee Bakery yang turut menganjurkan kelas membuat kek ini memastikan akan menghasilkan sekurang-kurangnya empat resipi terbaharu untuk kek pada setiap tahun.

''Pada saya inovasi rasa dalam pembuatan kek amat perlu supaya peminat kek tidak akan merasai kek yang sama setiap kali menikmatinya,'' katanya ketika ditemui di kedainya di No:23, Tingkat Bawah, Magistrate Square, Seremban 2, Seremban, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Bagi mendapat inspirasi dan idea baru Zalina menggunakan masa rehatnya dengan makan angin ke luar negara khususnya ke Eropah yang sememangnya mempunyai sejarah panjang dalam dunia pastri.

''Saya menggunakan masa itu untuk bertanya dan mencungkil rahsia-rahsia pembuatan kek. Di sana saya cuba rasa pelbagai jenis kek yang ditemui dan membandingkannya dengan rasa yang kita ada di Malaysia,'' katanya.

Sekembali ke tanah air, dia mula bereksperimen menghasilkan kek-kek baru yang disesuaikan dengan cita rasa tempatan.

Sekalipun tugas itu tidak mudah, dia tetap berasa seronok melakukannya atas dasar minat.

Jelas Zalina lagi, dalam membuat kek sebenarnya dia tidak begitu ghairah untuk mencipta kelainan dalam menghias.

''Bagi saya rasa itu lebih penting. Sebab itu kek saya dijual agak mahal sedikit kerana ia lebih kepada kualiti rasa dengan pengunaan bahan-bahan terbaik,'' katanya.

Malah katanya, setiap rasa kek yang dihasilkan tidak akan dapat dirasa dari mana-mana kedai kek.

Oleh itu kata Zalina, dia mempunyai 'resipi rahsia' dalam membuat kek yang hanya akan dikongsi dengan pelajar yang mengikuti kelasnya.

Dia juga tidak kisah untuk berkongsi 'resipi rahsia' tersebut kerana dia akan terus mencipta dan mengumpul banyak lagi resipi baru dari semasa ke semasa.

Antara kek eksklusif Bzee Bakery seperti Russian Black and White Chocolate dan Snowy Peach Custard Cream Cake selain jenis Opera, Italian Rainbow, Red Velvet dan pelbagai lagi.

Bercakap mengenai kelas kek yang dikendalikannya, Zalina mengakui memang asalnya membuat kek sekadar untuk jualan sahaja.

Namun, lama-kelamaan timbul semangat untuk berkongsi kemahiran yang dimiliki demi melahirkan lebih ramai lagi pembuat kek 'halalan toyiban' .

Sekaligus ia dapat membantu kalangan pembuat kek untuk terlibat dalam perniagaan secara serius atau melakukannya secara kecil-kecilan sebagai pendapatan sampingan.

''Saya masih lagi menerima tempahan tetapi dalam jumlah yang agak terhad kerana tumpuan saya kini lebih pada menganjurkan kelas,'' katanya.

Zalina mengakui sebenarnya dia berasa lebih puas dapat berkongsi ilmu dengan pelajarnya.

Setakat ini kelas yang dianjurkan memang penuh dan biasanya sudah ditempah lebih awal.

Malah kebanyakan daripada pelajarnya datang dari luar Seremban di mana mereka sanggup datang dari jauh hanya untuk memperoleh ilmu..

''Saya biasanya memberikan dua pilihan untuk pelajar pertama ada untuk menyertainya secara demonstrasi beramai-ramai yang cuma diadakan pada hujung minggu iaitu Sabtu dan Ahad,'' katanya.

Katanya, harga untuk hadir kelas ini lebih murah di mana pelajar akan mempelajari tiga resipi dalam sehari.

Manakala satu lagi kelas Buat Sendiri (DIY) di mana pelajar akan menghadiri kelas secara perseorangan.

Jelas Zalina, biasanya kelas DIY ini diadakan pada hari bekerja iaitu Isnin hingga Jumaat dan kadar yuran lebih tinggi.

Sesiapa yang berminat boleh melayari blog Bzee Bakery atau menghubunginya menerusi talian 0192820053.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini:

Post a Comment