Thursday, October 27, 2011

Misteri 3 kedai

TUMPAS...mesin pencetakan DVD cetak rompak yang ditemui dalam serbuan, kelmarin.
TUMPAS...mesin pencetakan DVD cetak rompak yang ditemui dalam serbuan, kelmarin.

KAJANG: Tindakan licik satu sindiket pencetakan dan pengedaran cakera video digital (DVD) cetak rompak berselindung di sebalik tiga premis tanpa nama yang kelihatan seperti tidak berpenghuni terbongkar apabila pihak berkuasa menemui mesin pencetakan DVD dianggarkan bernilai RM4 juta dalam serbuan di Kawasan Perindustrian Haneco, Semenyih, dekat sini, kelmarin.

Serbuan pada jam 6 petang itu membabitkan pasukan khas Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDN KK) Putrajaya menemui mesin pencetak keluaran 2005 serta pelbagai DVD cetak rompak filem tempatan dan luar negara.


Ketua Pengarah Bahagian Penguat kuasa KPDNKK, Mohd Roslan Mahayudin, berkata serbuan di premis pertama mendapati ia dijadikan pejabat, namun dalam keadaan tidak terurus sebelum pemeriksaan lanjut menemui beberapa dokumen dipercayai berkaitan kegiatan haram terbabit.

“Curiga dengan penemuan beberapa dokumen itu memaksa kami memecah premis bersebelahan sebelum menemui mesin pencetak berkenaan. “Pemeriksaan teliti dilakukan di premis kedua menemui laluan rahsia ke premis ketiga yang menempatkan pelbagai DVD haram dan bahan asas membuat DVD,” katanya yang ditemui di lokasi serbuan.


Menurutnya, selain ribuan DVD filem dan permainan cetak rompak, pihaknya turut menemui 40 beg yang setiap satu seberat 25 kilogram mengandungi polikarbonat dipercayai bahan mentah utama bagi proses pembuatan DVD.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: