JEMPOL - Masyarakat terutamanya warga emas yang mendapat panggilan telefon mencurigakan sehingga mendorong mereka memasukkan sejumlah wang kepada individu yang tidak dikenali digesa melaporkannya kepada polis.
Ketua Polis Daerah Jempol, Superintenden Noorzainy Mohd Noor berkata, perkara pertama yang perlu mereka lakukan adalah tidak panik selain memaklumkan kepada ahli keluarga lain mengenainya.
“Jangan mendiamkan maklumat berkenaan sehingga menyebabkan bertindak sendirian yang akhirnya memakan diri.
“Jika pihak berkenaan memaklumkan dirinya adalah pegawai polis, mohon mendapatkan pengesahan terlebih dahulu kepada PDRM berhampiran susulan kita tidak mahu berlakunya kes penipuan.
“Jangan mudah percaya kerana hal ini dilakukan oleh individu yang tidak bertanggungjawab yang inginkan sesuatu dengan cara menipu,” katanya selepas melihat beberapa kejadian penipuan membabitkan wang terutamanya warga emas.
Sementara itu dalam perkembangan lain, Noorzainy berkata, masyarakat juga diharap tidak menyembunyikan aktiviti jenayah yang dikesan di kawasan masing-masing.
“Walaupun individu yang dikesan terlibat merupakan saudara ataupun sebaliknya.
“Tumpuan kita adalah daerah ini bebas aktiviti jenayah selain memastikan masyarakat selesa dan aman melakukan rutin harian masing-masing.
“Oleh demikian, kita akan berterusan melakukan ‘community policing’ yang ternyata memberi perkembangan positif dalam hal-hal berkenaan,” katanya.
Terdahulu, Noorzainy menghadiri majlis bersempena keberangkatan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir bersantap bersama Penduduk di Masjid Tunku Puan Chik, Kampung Serting Ilir Jempol.
Turut berkenan berangkat, anakanda Tunku Zain Al - Abidin Ibni Tuanku Muhriz.