SUNGAI PETANI - Seorang ustaz ganti ditahan reman selama empat hari, semalam, untuk membantu siasatan bagi kes tiga murid cedera dirotan di sebuah madrasah di sini, baru-baru ini.
Perintah reman itu dikeluarkan oleh Majistret Balkhis Abdul Halim terhadap suspek berusia 27 tahun mulai 29 Julai sehingga 1 Ogos ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana sengaja mendatangkan kecederaan.
Suspek tiba dengan berkain pelekat dan berbaju T di Bilik Reman Mahkamah Sungai Petani, di sini, dengan kedua-dua tangannya bergari pada jam 9.30 pagi, sebelum keluar kira-kira dua jam kemudian sejurus perintah tahanan reman dikeluarkan dengan menaiki kenderaan polis.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Md Zukir Md Isa berkata, suspek ditahan di Parit Buntar, Perak, pada jam 10.10 malam, kelmarin.
"Sehingga kini, polis sudah merekodkan keterangan daripada dua murid terlibat berusia 10 dan 12 tahun, masing-masing berasal dari Tikam Batu, Sungai Petani dan Bayan Lepas, Pulau Pinang.
“Seorang lagi mangsa bagaimanapun belum dapat dihubungi. Namun, setakat ini polis belum menerima laporan mangsa atau keluarga mangsa berhubung kejadian berkenaan,” katanya.
Md Zukir berkata, siasatan awal polis juga mendapati ketiga-tiga mangsa dirotan kerana cuba melarikan diri dari madrasah itu ketika waktu subuh, Isnin lalu.
Beliau berkata, suspek yang merupakan ustaz ganti mencari dan menemui murid terbabit berhampiran Ibu Pejabat Polis Kuala Muda lalu membawa mereka pulang sebelum dirotan di dalam bilik kuliah di hadapan rakan-rakan lain.
“Akibat kejadian itu, ketiga-tiga mangsa mengalami kecederaan lebam pada badan dan luka di kepala,” katanya.
Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri (JPN), Dr Norhizan Ismail mengesahkan seorang daripada tiga mangsa telah dimasukkan ke wad di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), pagi semalam.
“Memandangkan kes ini di dalam siasatan polis, pihak hospital dan JPN tidak akan mengemukakan sebarang kenyataan kerana ia akan mengganggu siasatan pihak polis,” katanya.
Kelmarin, polis mengesahkan pihaknya menerima satu laporan daripada anak kepada pengasas madrasah itu yang menafikan penglibatan madrasah kerana bimbang nama baik madrasahnya terjejas dan mahu pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya.
Pengadu berusia 46 tahun membuat laporan itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda selepas menerima kiriman gambar seorang murid berusia 10 tahun dirotan oleh seorang ustaz yang menjadi viral dalam media sosial Facebook dan aplikasi WhatsApp.
Sebelum itu, pengadu juga didapati menghubungi salah seorang ustaz di pusat berkenaan untuk mengesahkan kejadian.
Ustaz yang dihubungi itu mengesahkan perbuatan itu dilakukan ustaz ganti dan ada memaklumkan kepadanya bahawa dia merotan tiga murid berkenaan dan meminta kebenaran untuk murid berkenaan pulang ke rumah.
Pengadu dimaklumkan, alasan ustaz ganti bertindak melakukan perbuatan itu kerana murid berkenaan mahu melarikan diri dari asrama.
Terdahulu, seorang kakitangan swasta memuat naik status dan gambar seorang murid dalam laman Facebook dan menyatakan kekecewaannya terdapat perbuatan merotan sehingga kulit kepala mangsa terkoyak.