DENGAN pesatnya pembangunan dan semakin luasnya penggunaan telefon pintar, faktor keselamatan menjadi semakin penting. Dengan adanya data yang semakin hari semakin murah, kini ada lebih terdedah kepada risiko keselamatan seperti virus, malware, eksploitasi dan bermacam-macam lagi.
32 peratus peranti Android tidak boleh dikemaskini
Walaupun Google telah berusaha bersungguh-sungguh bagi mengemaskini sistem operasi Android ke tahap keselamatan yang lebih tinggi, percaya atau tidak – 32 peratus peranti Android sedia ada tidak boleh dikemaskini dan ini membuatkan ia lebih terdedah kepada risiko keselamatan itu tadi.
Statistik ini menunjukkan bahawa kebanyakan pengguna masih menggunakan versi Android yang lama dan angka ini amatlah membimbangkan. Kadangkala ia bukan silap pengguna itu sendiri, tetapi telefon pintar yang dimiliki mereka memang tidak boleh dikemaskini disebabkan faktor-faktor tertentu.
Menurut Google, terdapat 24 kelemahan kritikal yang telah dibaiki menerusi versi terkini sepanjang 2016 – namun disebabkan pengguna tidak dapat mengemas kini telefon pintar mereka; maka mereka dibiarkan terdedah kepada bahaya tersebut.
77 peratus telefon pintar Huawei dikemaskini dengan versi terbaru
Mengikut carta di atas, Huawei berada di tempat kelima dari segi jumlah telefon pintar yang dijual. Namun, ini tidak bermakna syarikat dari China itu memandang remeh isu keselamatan.
Tahniah diucapkan kepada Huawei kerana memastikan pengguna sentiasa mendapat versi terbaru yang diambil daripada Google dan diolah ke dalam sistem pengoperasian yang digunapakai dalam kebanyakan telefon pintar keluaran Huawei.
Ini menunjukkan kesungguhan mereka di dalam memastikan pengguna tidak terdedah kepada risiko keselamatan yang boleh mendatangkan malapetaka jika ia dibiarkan begitu sahaja.
Huawei bantu Android takluk jualan telefon pintar EU
Android telah berkembang kepada lebih tiga suku daripada jumlah telefon pintar yang dijual di pasaran terbesar di Eropah.
Menurut data terkini daripada Kantar Worlpanel Com Tech, Android menyumbang 76.5 peratus daripada telefon pintar yang dijual di UK, Jerman, Perancis, Itali dan Sepanyol dalam tempoh tiga bulan sehingga Mei, mendapat 6.0 peratus mata berbanding tempoh yang sama pada tahun sebelumnya.
Di China, Android menyumbang hampir empat daripada lima telefon pintar yang dibeli dalam tempoh yang sama dan Google OS menyumbang 68.5 peratus daripada jualan di Amerika Syarikat (AS).
Android menunjukkan pertumbuhan yang paling kukuh di Itali, dengan memperoleh 10.2 peratus mata dari tahun ke tahun untuk menguasai 80.9 peratus jualan telefon pintar bagi tempoh tiga bulan yang berakhir pada bulan Mei.
Bagaimanapun, kata Kantar, hal ini tidak bermakna IOS semakin merosot.
Di Perancis dan UK, saham iOS kembali meningkat, masing-masing mencapai 21 dan 36 peratus pasaran tersebut.
Dari segi jenama telefon pintar, Samsung mendahului senarai lima teratas bagi pasaran Eropah, diikuti oleh Apple.
Huawei berada di tempat ketiga, berkembang 7.4 peratus dari tahun ke tahun dengan menyumbang 12.5 peratus jualan telefon pintar dalam tempoh tiga bulan.
Di Itali dan Sepanyol, Huawei paling kukuh di pasaran Kesatuan Eropah (EU), syarikat itu menguasai hampir 21 peratus daripada jumlah jualan, dengan P8 Lite kekal sebagai salah satu daripada telefon paling laris kebelakangan ini.
Kedua-dua pasaran ini menyaksikan Samsung mengalami penurunan terbesar dari tahun ke tahun, merosot 7.6 peratus di Itali dan 5.6 peratus di Sepanyol, sebaliknya Samsung kekal sebagai jenama telefon pintar terkenal yang dijual.