Wednesday, August 7, 2013
Rakam wajah-wajah kejujuran
TEMPAHAN mengambil gambar semasa musim hari raya sekitar tahun 1980-an cukup memberangsangkan. Ketika itu, kamera pilihan saya ialah format sederhana besar iaitu Mamiya 645 manakala filem yang digunakan pula berukuran 120 milimeter (mm).
Ia agak besar berbanding format kamera biasa yang berukuran 135mm. Kenapa saya perlu menggunakan kamera yang mempunyai format sederhana besar? Ini kerana foto yang dihasilkan lebih bermutu berbanding 135mm.
Dari sudut percetakan pula, kita dapat melihat begitu halusnya bintik-bintik dalam foto seolah-olah tidak nampak langsung berbanding format 135mm, namun ia bergantung kepada berapa besar ukuran yang dicetak.
Kebanyakan tempahan yang saya terima ialah mengambil gambar keluarga sama ada di rumah pelanggan atau di studio sendiri.
Pada kebiasaannya, jika penggambaran dijalankan sebelum bulan puasa atau seminggu sebelum hari raya, saya sememangnya sibuk mengalahkan peniaga kedai baju Melayu memandangkan pelanggan mahu gambar siap lengkap berbingkai sehari sebelum raya.
Lebih teruk lagi, terdapat segelintir pelanggan yang ingin meletakkan kapsyen nama ahli-ahli keluarga mereka. Perkara seperti itu menuntut masa yang banyak kerana perlu mencetak gambar selain membuat salinan filem bromida untuk kapsyen.
Selepas proses pencetakan gambar, pemilihan bingkai gambar merupakan satu lagi usaha yang menuntut kreativiti bagi menonjolkan kesan gambar yang diambil.
Dalam hal ini, pemilihan bingkai perlu dilakukan secara teliti kerana jika bingkai lebih menonjol daripada gambar, maka hilanglah kredibiliti seseorang jurufoto apabila tersilap memilih bingkai.
Secara tidak langsung, gambar yang diambil itu tidak diberi perhatian. Bagaimanapun, saat paling manis dalam hidup saya sebagai jurufoto ialah apabila semua gambar yang dibingkaikan itu diletakkan di satu sudut paling istimewa di rumah pelanggan.
Wajah kegembiraan
Mengambil gambar untuk hari raya, para pelanggan perlu mengenakan baju Melayu dan baju kurung kerana ia satu kemestian untuk menonjolkan suasana hari raya.
Ketika itu, keadaannya tidak seperti hari ini. Semua hendak sedondon. Zaman saya dulu, asalkan ada baju Melayu dan songkok bagi lelaki manakala bagi perempuan ada kebaya, baju kurung dan selendang, ia sudah memadai.
Sebab itu kalau kita melihat kembali gambar-gambar ibu bapa kita tahun 1960 walaupun kelihatan gayanya seolah-olah kaku tetapi cuba anda perhatikan secara terperinci wajah mereka ada kejujuran dan keikhlasan apabila bergambar.
Gambar sekarang, kita lihat seperti gembira tetapi hakikatnya jika diteliti secara halus, tampak wajah kegembiraan mereka penuh dengan kepalsuan atau dibuat-buat.
Sebenarnya, semasa merakam suasana hari raya, anda harus mencari perasaan yang jujur dan ikhlas itu.
Dalam pada itu, latar belakang juga memainkan peranan penting kerana jurufoto studio biasanya menggunakan latar belakang putih bagi menggambarkan hati budi subjek yang dirakam.
Malah, segelintir jurufoto studio lebih gemar menggunakan kanvas sebagai latar belakang yang membawa maksud artistik subjek yang hendak dibawa dalam fotografi.
Akhir kata, anda perlu mengeluarkan wajah-wajah jujur dalam setiap syot penggambaran dari pelbagai sudut sama ada latar depan atau belakang sebelum gambar diambil. Selamat mencuba!
Saya juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca ruangan ini. Maaf zahir dan batin.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: