Wednesday, August 7, 2013

Masak lemang dalam ketuhar



PARA pelajar perubatan Universiti Auckland bergambar semasa jamuan raya tahun lalu.


TINGGAL di luar negara dalam tempoh yang lama bukan sahaja membuatkan seseorang itu rindu kepada keluarga di tanah air malah menyebut makanan tradisional pun pasti mengecurkan air liur.
Agaknya disebabkan terlalu rindu dengan lemang tradisional, maka Dr. Syazarin Fidhora Nasution dan rakan-rakan yang menetap di Auckland, New Zealand mengambil tindakan nekad membakar lemang sendiri.
Bertempat di belakang pangsapuri mereka, Syazarin Fidhora atau lebih dikenali sebagai Dora, berusaha membakar lemang di situ. Namun, cuaca di Auckland yang sejuk dengan tiupan angin kencang menjadi penghalang.
"Cuaca menyebabkan api tidak marak secukupnya untuk membakar buluh lemang. Selepas lima jam berusaha ia masih tidak berjaya.
"Lalu, kami masak lemang dalam ketuhar sahaja," kata Dora sambil disusuli hilai tawa ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.
Dora telah lapan tahun menetap di New Zealand iaitu sejak melanjutkan pengajian dalam bidang Perubatan di bawah tajaan Mara di Universiti Auckland dari tahun 2006 hingga 2011. Tamat pengajian, dia bekerja sebagai doktor di Hospital Middlemore, Auckland Selatan pada tahun 2012 dan tahun berikutnya dipindahkan ke Hospital Bandar Auckland.
Keluarga Dora kini menetap di Shah Alam, Selangor. Dora merupakan anak ketiga daripada empat adik-beradik yang semuanya bekerja di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.
Ujian
Apabila ditanya dugaan menjalankan ibadah puasa di negara majoriti bukan penganut Islam, Dora berkata, perkara pertama yang perlu ditempuh ialah perbezaan iklim antara Malaysia dan New Zealand.

APABILA berada berjauhan dari tanah air, maka terbit rasa rindu pada keluarga dan makanan tradisional.


Keadaan suhu dan tempoh masa berpuasa berbeza-beza antara satu tahun dengan tahun yang lain kerana ia jatuh pada musim yang berbeza.
Cerita Dora, berpuasa pada musim panas, akan cepat penat dan dahaga kerana tempoh menjalani ibadah tersebut lebih panjang daripada biasa, tambahan pula kelas di universiti diadakan tanpa henti iaitu dari pukul 8 pagi hingga 5 petang.
Itu menjadi pengalaman Dora pada tahun pertama berada di New Zealand, namun lain pula pengalaman yang dilalui jika berpuasa pada musim sejuk.
Dora pernah menjalani puasa musim sejuk pada 2012. Pada tahun ini, dia amat bersyukur kerana waktu berbuka awal iaitu sekitar pukul 5.30 petang,
"Penat tetap penat kerana sekarang sudah bekerja. Semasa bekerja saya banyak berjalan dan berdiri," cerita Dora yang bakal pulang ke tanah air pada tahun hadapan.
"Amat mencabar apabila bekerja secara on call pada bulan Ramadan kerana perlu bekerja dari pukul 7 pagi sehingga 11 malam. Berbuka puasa dengan snek ringan sahaja.
"Saya biasanya membawa air dan snek dalam beg untuk berbuka jika tidak sempat ke kafe. Namun, paling mencabar apabila berada di bilik pembedahan ketika waktu berbuka," kenang Dora.
Pengalaman manis yang dilalui Dora ialah semasa berbuka dan bersolat tarawih di masjid atau di dewan komuniti di Auckland.
Rasa seronok terbit dalam diri Dora kerana dapat bersembahyang dan mendengar ceramah yang dipimpin oleh imam berketurunan Arab.

DORA (dua dari kiri) bersama jururawat di Hospital Middlemore, Auckland ketika bulan Ramadan lalu.


Jika Malaysia ada bazar Ramadan yang menjual pelbagai jenis juadah, Dora pula dapat menikmati makanan dari pelbagai negara seperti Brunei, Indonesia, India dan Arab Saudi.
Ujarnya, UMNO atau badan-badan bukan kerajaan (NGO) ada mengadakan aktiviti berbuka puasa sekali setahun.
Bazar Ramadan
Bazar Ramadan anjuran UMNO juga diadakan tahun lalu di Auckland dan Dora tidak melepaskan peluang menyertainya dengan menjual laksam, kek dan kuih-muih.
"Kami berkumpul bersama-sama jika ada aktiviti sebegitu diadakan, jadi kami boleh mengetahui perkembangan semasa antara satu sama lain," ungkapnya yang teruja apabila ada mat saleh mencuba laksamnya.
Seperti orang dagang lain, Dora juga berasa sedih pada pagi hari raya apabila tidak dapat bersalaman dengan ahli keluarga.
Tambah sayu, dia terpaksa bekerja seperti hari biasa kerana tiada cuti umum bagi menyambut 1 Syawal di New Zealand.
"Saya biasanya mencari masa untuk webcam dengan keluarga menggunakan Skype selepas pulang dari hospital.
"Sekurang-kurangnya terubat hati dan rasa seronok dapat lihat suasana raya di Malaysia dengan semua ahli keluarga memakai pakaian raya dan ibu pula menunjukkan juadah raya yang dimasak," katanya. Walaupun ia cuma melalui skrin kecil, tetapi sudah cukup baginya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: