Saturday, December 10, 2011

VW Passat Alltrack


JENTERA ini dipasang dengan pacuan empat roda 4MOTION.


BARU-BARU ini Volkswagen (VW) melancarkan tiga model serentak iaitu Passat, Jetta dan Cross Touran di pasaran tempatan. Memandangkan model-model tersebut sudah lama dipasarkan secara global jadi tidak hairanlah VW mampu melancarkannya secara sekali gus.

Anehnya Passat yang dipasarkan adalah diimport sepenuhnya (CBU) dari Jerman dan bukan model pemasangan terurai tempatan (CKD). Passat merupakan salah satu model yang bakal dipasang di kilang milik DRB Hicom pada penghujung tahun ini.

Lazimnya akan ada perbezaan harga antara model CBU dan CKD dan saya tidak pasti mengapa VW tidak sabar untuk memperkenalkan model Passat CBU. Apa pun VW pasti mempunyai perancangan tersendiri dengan senario tersebut.

Selain isu di atas, apa yang menarik perhatian (juga aneh) ialah apabila VW memperkenalkan MPV Touran versi Cross. Jangkaan ramai bahawa VW akan memperkenalkan Touran agak tersasar dengan pengenalan varian Cross yang nampak rugged untuk sebuah MPV.

Seingat saya tidak ada lagi model Cross untuk sebuah MPV ditawarkan dalam pasaran tempatan. MPV ialah kenderaan untuk mengangkut penumpang. Bukannya digunakan untuk meredah hutan kecil atau memancing, apatah lagi melawat ladang kelapa sawit.

Boleh bayangkan bagaimana Proton Exora atau pun Toyota Avanza ditawarkan dengan versi Cross? Huh, buruk rasanya.

Walau bagaimanapun, Cross Touran dengan arca rodanya yang lebar tidaklah buruk bahkan agak sempurna apabila digabungkan dengan badan berkotak Touran. Sekali lagi saya percaya VW mempunyai perancangannya tersendiri dengan pengenalan model tersebut walaupun tidak pernah dibuat oleh pengeluar lain.


RUANG kabin yang menguatamakan keselesaan pemandunya.


Di peringkat global pula, VW baru sahaja mendedahkan beberapa foto model terbaru mereka iaitu Passat Alltrack. VW membuat penampilan sulung global model itu di Pameran Kenderaan Tokyo 2011 dengan program produksi yang dirancang pada tahun 2012.

Passat Estate

Di sebalik nama Alltrack, saya percaya ini adalah sebuah lagi varian Cross yang berselindung di sebalik nama yang agak fancy dan catchy.

Passat Alltrack sebenarnya dibina berasaskan model Passat Estate, cuma model baharu itu ditambahkan dengan pacuan empat roda 4MOTION dan jarak kelegaan bumi ditinggikan untuk keberkesanan sewaktu off road.

Imej luarannya juga turut diubah dengan penambahan aksesori bagi melindungi badan kereta daripada tercalar apabila melalui permukaan yang mencabar. Aksesori tersebut terdiri daripada panel pelindung depan dan belakang dengan efek besi tahan karat serta arca roda yang lebar.

Pada 4,771 milimeter (mm), panjang Passat Alltrack sebenarnya adalah sama dengan Passat Estate. Biarpun dengan arca roda baharu, lebarnya tetap sama dengan 1,820mm.

Suspensi Passat Alltrack ditinggikan bagi menambah kelegaan bumi daripada 135mm kepada 165mm. Peningkatan tersebut membolehkan badan kereta melepasi lebih halangan di laluan yang sukar.

Seperti kenderaan VW lain yang menggunakan sistem 4MOTION, roda Passat Alltrack dipacukan pada bahagian depan dengan hanya sepuluh peratus kuasa diagihkan pada roda belakang bagi membantu menjimatkan minyak.


BUKAAN pintu yang luas untuk memudahkan proses keluar masuk dari ruang kabin.


Jika perlu, hampir 100 peratus kuasa boleh dihantar ke gandar belakang melalui penggunaan klac elektrohidraulik Haldex. Passat Alltrack turut mempunyai seleksi mode off road yang sama seperti model Tiguan Escape.

Apabila seleksi dipilih melalui butang pada papan pemuka, sistem Hill Descent Assist (HAD) akan diaktifkan dengan fungsi brek secara automatik apabila kenderaan berada pada curam melebihi 10 darjah.

Fungsi ABS juga diubah supaya lebih sensitif pada permukaan licin beserta fungsi electronic differential locks (EDS) yang lebih aktif bertindak balas bagi mengelak daripada gelinciran roda (wheelspin).

Bagi varian yang menggunakan transmisi klac berkembar DSG pula, corak penukaran gear turut diubah apabila seleksi mode off road dipilih. Poin penukaran ditala sedikit tinggi untuk memberikan kuasa dengan pergerakan pedal minyak yang lebih senang untuk dikawal, selain tanpa penukaran gear menaik secara automatik dalam mode manual.

Untuk pasaran United Kingdom (UK), model Passat Alltrack akan ditawarkan dalam versi 2.0 liter TDI berkuasa 140 PS dengan transmisi enam kelajuan manual dan versi 2.0 liter TDI berkuasa 170 PS dengan transmisi enam kelajuan DSG.

Adakah model ini akan dipasarkan di Malaysia? Rasanya tidak, memandangkan kita sudah ada versi Cross tersendiri iaitu Cross Touran.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: