Saturday, December 31, 2011

Laluan pantas ke utara


PROJEK pembinaan PLBE bakal menghubungkan Ipoh ke Padang Besar dengan waktu perjalanan yang lebih singkat.


BAIT-BAIT lagu Ekspres Rakyat nyanyian kumpulan Kembara mengusik memori lama ketika kereta api menjadi wadah pengangkutan utama penduduk di Semenanjung Malaysia.

Namun, dengan terbinanya Lebuh raya Utara Selatan, kereta api tidak lagi menjadi pilihan orang ramai yang kini lebih selesa menggunakan bas ekspres untuk ke satu-satu destinasi.

Ini disebabkan, masa yang diambil lebih lama jika menggunakan kereta api berbanding dengan bas.

Misalnya, perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang terpaksa mengambil masa selama lapan jam dengan menaiki kereta api, berbanding hanya empat jam jika menggunakan bas.

Mungkin disebabkan itulah, populariti kereta api kian susut dan penggunaan terhadap perkhidmatan itu tidak lagi menjadi pilihan utama pengguna.

Pun begitu, dengan Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) semua tanggapan tersebut terhapus.

ETS yang pertama menghubungkan Kuala Lumpur ke Ipoh menjadi contoh kejayaan dalam era baru perkhidmatan kereta api apabila jarak perjalanan dapat dipendekkan daripada empat jam kepada dua jam.

Ditambah pula dengan pembinaan landasan berkembar yang menyambungkan perkhidmatan ETS ke utara tanah air hingga ke Padang Besar, Perlis merancakkan lagi perkhidmatan itu kelak.

Wartawan S2, MUHAMAD AMIRUL AFIQ MASTOR dan jurugambar AMIN FARIJ HASAN berpeluang mengikuti lawatan ke tapak Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar baru-baru ini.

Apabila siap kelak, ia bakal menjadi ikon baru negara sekali gus meningkatkan perkhidmatan kereta api ke tahap yang lebih dibanggakan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: