Friday, December 30, 2011

Gaya Yuna pikat remaja Malaysia

MENARIK...Yuna mengetengahkan fesyen anak tudung bersama selendang yang dililit pada leher.
MENARIK...Yuna mengetengahkan fesyen anak tudung bersama selendang yang dililit pada leher.

FESYEN tidak hanya tertumpu kepada pakaian atau aksesori digayakan mahupun jenama yang diketengahkan, tetapi lebih kepada keselesaan cara menggayakan busana yang dipakai terutama jika mengenakan tudung.

Secara keseluruhan, perkembangan fesyen bertudung kini mengalami perubahan agak ketara iaitu daripada bentuk segi empat sama satu ketika dulu hinggalah kepada bentuk tiga segi, kemudian menggunakan selendang atau disarung terus tanpa perlu diikat atau bersusah payah menggunakan pin.

  • Foto

    GAYA TUDUNG ARIANI...sesuai digayakan dengan busana berbeza.

  • Foto

    ROPOL...gabungan ropol pada tepi selendang Fareeda.

  • Foto

    SELENDANG FAREEDA...tampil bergaya dengan selendang dua lapis.

  • Foto

    BERLAPIS...kombinasi tiga lapisan kain sifon untuk tudung Fareeda.

  • Foto

    GAYA SELENDANG GIPSI...disertakan aksesori menarik di hujung selendang untuk menampakkan kelainan.

Malah sepanjang 2011, boleh diperhatikan artis tempatan atau pereka muda luar negara memainkan peranan dalam mengetengahkan bentuk pemakaian tudung terutama membabitkan penggunaan selendang dengan bentuk lilitan berbeza bagi menampilkan gaya santai tersendiri.

Penangan pemakaian selendang Yuna yang digayakan penyanyi terkenal, Yunalis Zaraii (lebih dikenali sebagai Yuna) atau cara lilitan diketengahkan pereka fesyen muda, Hana Tajima, berjaya menarik remaja terutama menjadikan fesyen bertudung lebih menarik untuk digayakan.Mungkin ramai tidak sependapat dan mengatakan adakalanya gaya diketengahkan Yuna agak ganjil terutama dengan imej serban jika dibandingkan pada awal pembabitannya dalam dunia seni.Malah, dia juga pernah dikecam di Internet kerana gaya pemakaian hijabnya ketika menghadiri acara Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2010, April lalu yang dikatakan menyerupai rahib. Namun, teguran yang diberikan itu amat dihargai tuan empunya diri.


Sementara itu, bagi penggemar gaya gadis manis kacukan Britain-Jepun, Hana Tajima, dia pula mengetengahkan pelbagai cara memakai tudung dan hijab agar bersesuaian mengikut majlis serta suasana persekitaran.

Ini semestinya memberikan banyak pilihan kepada remaja yang sentiasa menginginkan pembaharuan dalam gaya mereka berfesyen.

Selain itu, penggunaan selendang gipsi dengan hiasan ala Timur Tengah di bahagian hujung selendang turut menjadi ikutan gadis remaja yang gemar mencuba gaya tudung terbaru kerana ia mudah dan ringkas untuk digayakan serta menarik tanpa perlu mengenakan aksesori berlebihan.

Di samping itu, pelbagai jenama tudung yang turut mengetengahkan koleksi fesyen tudung siap disarung turut mendominasi dan mewarnai pasaran tudung tempatan antaranya Fareeda, Ariani, Hajaba, Pearl Haya, Najjah, Bienda serta D’Haja.

Masing-masing cuba menghasilkan rekaan serta corak berbeza bagi menarik peminat ataupun penggemar rekaan tudung terkini dengan gaya lebih moden.

Koleksi tudung Fareeda menawarkan bentuk tudung dengan fabrik terpilih kain sifon pelbagai warna yang eksklusif, membuatkan ramai teruja dengan setiap koleksi yang diketengahkan.

Menghasilkan rekaan selendang, tudung sarung bersengkuap dan tudung dua lapis kain serta tiga lapis kain, keunikan tudung Fareeda juga diserlahkan melalui pemilihan warna yang mudah untuk disuai padan dengan busana.

Selain itu, butik busana Muslimah terkemuka, Hajaba turut memperkenalkan rekaan hasil inspirasi daripada gaya bertudung yang diketengahkan penyanyi Yuna dan pelakon Aida Radzwill iaitu koleksi anak tudung yang dipakai bersama tudung mini i-Da.

Ia adalah pilihan gaya tudung yang lebih eksklusif kerana bukan saja menjadi pilihan wanita pertengahan usia, tetapi turut sesuai dipakai remaja.

Jenama Ariani juga tidak terlepas daripada penghasilan tudung siap disarung ini apabila ia direka khas bagi 100 warna untuk 100 helai saja dan setiap dua hingga tiga minggu akan menerima koleksi baru dengan corak serta warna baru.

Antara yang menjadi pilihan adalah tudung berhias Swarovski, tudung Syria, sifon empat segi, pelbagai selendang dan sutera sifon yang mempunyai pelbagai ton warna dan corak menarik.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: