Saturday, December 31, 2011

Kejayaan wanita makin diiktiraf


8 DIS. - PELUMBA basikal trek wanita negara, Fatehah Mustapa disenaraikan dalam Program Road to London 2012 selepas beraksi cemerlang dalam Siri Piala Dunia Klasik di Cali, Columbia.


KEJAYAAN golongan wanita merupakan natijah daripada kesungguhan, keinginan dan iltizam untuk meningkatkan taraf hidup ke arah yang lebih baik, progresif dan berdaya saing.

Ini terbukti beberapa kejayaan jelas membanggakan pada tahun ini dan sekali gus memartabatkan maruah kaum Hawa itu.

Bahkan Malaysia turut menduduki tangga ke-12 terbaik di kalangan 54 negara anggota Komanwel dari segi memberi layanan kepada kaum wanita.

Di samping itu, mengikut Laporan Perniagaan Antarabangsa Grant Thornton mendedahkan negara berada di tempat ketujuh di dunia yang mana wanita memegang jawatan kanan dalam organisasi perniagaan. Kedudukan Malaysia itu adalah di kalangan 39 negara yang terlibat dalam tinjauan tersebut.

Lebih menggembirakan dasar penglibatan sekurang-kurangnya 30 peratus golongan wanita di peringkat pembuat keputusan dalam sektor korporat diluluskan. Langkah berkenaan bertujuan meningkatkan bilangan wanita sebagai ahli lembaga pengarah. Sehubungan itu, pihak korporat khususnya syarikat milik kerajaan dan syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia diberi tempoh lima tahun untuk memastikan sasaran tersebut tercapai.

Pembentangan Bajet 2012 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang disifatkan antara yang terbaik pernah dilakukan turut memperuntukkan RM50 juta bagi suntikan imunisasi barah pangkal rahim.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: