Saturday, December 31, 2011

Majlis Bahasa Inggeris ditubuh tahun depan


MUHYIDDIN (tengah) berbual dengan beberapa pelajar semasa melawat SMK Taman Tun Dr. Ismail di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Majlis Bahasa Inggeris akan ditubuhkan tahun depan bagi menentukan standard pencapaian bahasa Inggeris pelajar sekolah, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, pada masa ini hanya terdapat satu pasukan khas Kementerian Pelajaran untuk menentukan pencapaian bahasa Inggeris pelajar yang juga akan merujuk kepada pihak luar dalam menyediakan kertas peperiksaan.

"Bila kita kata pelajar itu pandai bahasa Inggeris, itu apa maknanya, apa ukurannya. Jadi untuk tujuan itu, kita sedang memikirkan pembentukan Majlis Bahasa Inggeris untuk menanda aras standard bahasa Inggeris yang kita gunakan di Malaysia.

"Kerajaan tidak mahu bersikap syok sendiri untuk menyatakan bahawa pencapaian bahasa Inggeris yang dicapai oleh sekolah-sekolahnya mencapai piawaian antarabangsa kerana ada orang kata, mutu bahasa Inggeris pelajar dan rakyat negara ini masih rendah dan ada yang kata sebaliknya," katanya.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan mengejut ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Tun Dr. Ismail di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: