Friday, December 9, 2011

Masak lemak cili padi udang harimau


MENYELERAKAN. Masakan lemak cili api bukanlah makanan yang sukar disediakan.


MASAK lemak cili padi udang adalah kegemaran keluarga saya. Pastinya, ia juga merupakan kegemaran ramai orang. Bahkan, ramai yang merasakan bahawa masakan yang berasal dari Negeri Sembilan ini sukar untuk dimasak. Tanggapan itu silap sama sekali.

Masak lemak adalah antara masakan yang agak mudah untuk disediakan. Bahan-bahannya pula mudah didapati. Apa yang perlu diberi perhatian ialah api mestilah sederhana dan ia tidak boleh dibiarkan bersendirian di atas dapur. Ia hendaklah dikacau sekali-sekali agar santan tidak pecah minyak.

Masak lemak ini juga boleh divariasikan dengan penggunaan bahan mentah lain seperti ayam, ikan, daging salai dan lain-lain mengikut cita rasa masing-masing. Pastikan bahan yang digunakan segar agar hasilnya memuaskan selera.

Penggunaan santan segar dan santan kotak tidak memberi apa-apa perbezaan kepada rasa masak lemak ini. Saya memilih santan kotak kerana lebih mudah dan bersih. Agak sukar untuuk mendapatkan santan segar yang boleh dipercayai kebersihannya kerana ramai yang menjual santan tidak asli.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: