jangan lupa klik disini Loading page Loading page

Friday, December 9, 2011

Lelaki dalam dunia kejururawatan



KEADAAN yang tidak menentu dalam dunia penawaran kerja dan nasib pengambilan graduan institusi pengajian tinggi menjadikan suasana pasaran kerja sesetengah sektor dianggap kritikal.

Begitupun, masih ada ruang kerja yang menerima kemasukan calon tanpa dibatasi faktor-faktor kekangan jangka panjang. Bagi seorang jururawat lelaki, Aiman Zamani, 18, dia melihat prospek yang cerah dalam bidang kerjaya yang diceburinya.

"Jika ditanya mengapa memilih kerjaya ini, jawapannya adalah sama jika seseorang itu ditanya kenapa dia mengambil bidang kejuruteraan atau bidang lain sebagai kerjaya. Ia adalah untuk mencari sumber pendapatan yang stabil.

"Tetapi, setiap individu punya alasan tersendiri. Bagi saya, bidang kejururawatan menjanjikan kerjaya yang stabil. Jururawat adalah antara kerjaya yang terbaik tidak kira apa yang berlaku pada keadaan ekonomi.

Menurutnya, jangka hayat manusia kini semakin panjang. Setiap orang ingin hidup lebih lama dan berusaha menjaga kesihatan melalui pelbagai cara serta kaedah rawatan. Oleh itu, keperluan terhadap khidmat jururawat menjadikannya sebagai aliran pekerjaan yang realistik.

Belia dari Kelantan yang mencatat keputusan 6A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2010 itu, telah memilih untuk menyertai kolej latihan kejururawatan.

Aiman memilih program diploma latihan kejururawatan daripada menyertai kursus lain yang ditawarkan universiti tempatan. Dia juga bukan bersendirian dalam membuat keputusan tersebut.

Kikis stereotaip

Secara tradisi dan kemudiannya dipandang secara stereotaip, bidang jururawat dianggap kepunyaan kaum Hawa. Jururawat juga dilihat sebagai pembantu kepada doktor dan para ahli penjagaan profesional kesihatan yang lain.

Masyarakat umumnya akan melihat jururawat lelaki dari sudut negatif. Apabila lelaki memasuki kerjaya itu, sesetengah pihak akan beranggapan bahawa mereka kurang syarat kelayakan untuk menjadi doktor seterusnya terpaksa memilih kerjaya yang hanya milik kaum wanita.


DENGAN tawaran sistem latihan yang baik dan ditambah dengan keperluan tenaga kerja yang tinggi dalam bidang kejururawatan, langsung tidak menghalang penglibatan kaum lelaki dalam bidang itu. - Gambar hiasan


Kaum Adam yang menceburi bidang kemahiran itu juga dianggap tidak begitu sensitif terhadap emosi, seperti jururawat wanita.

Dahulu, kaum lelaki rasa terhalang untuk memceburi bidang kejururawatan kerana takut ciri 'kelelakian' mereka hilang.

Ada juga tanggapan bahawa jururawat hanya bekerja untuk doktor dan tidak mempunyai peluang yang banyak untuk melanjutkan bidang kerjaya mereka.

Kata Aiman: "Situasi sebenar adalah di sebaliknya. Saya kenal seorang wanita yang bertugas sebagai jururawat dan menyatakan beliau lebih senang bertugas bersama jururawat lelaki.

"Kata wanita itu, jururawat lelaki bertindak lebih baik dalam kedaan kecemasan dalam wad ICU (Unit Jagaan Rapi) kerana mereka cenderung mengambil tindakan yang praktikal serta tidak mudah terganggu emosi atau putus asa semasa menjalankan tugas".

Tetapi di Malaysia, kaum lelaki masih di tahap peratusan yang amat kecil dalam kerjaya jururawat walaupun bilangan mereka di sekolah latihan kejururawatan semakin meningkat.

Ada yang berpendapat, kehadiran kaum lelaki dalam profesion kejururawatan boleh meningkatkan prestij kerjaya itu. Pendapat itu berdasarkan ciri-ciri yang wujud dalam lelaki - kepimpinan, dedikasi terhadap kerja serta pengetahuan teknikal.

Lelaki juga akan menghadapi masalah berat sebelah atau pilih kasih dalam bidang ini. Kehadiran jururawat lelaki mungkin akan membuat jururawat dan pesakit wanita rasa tidak selesa.

Pesakit pula mempunyai tanggapan bahawa jururawat mestilah perempuan kerana kaum itu adalah lebih bersifat lembut, prihatin dan penyayang.

Bagaimanapun kajian mendapati jururawat lelaki juga mempunyai perasaan menyayangi, bukan sahaja terhadap pesakit tetapi juga terhadap profesion mereka.


PADA umumnya, jururawat wanita dilihat mempunyai lebih sifat prihatin dan penyayang. - Gambar hiasan


Satu cabaran

"Bagi saya, bidang kejururawatan adalah satu cabaran. Sebagai seorang jururawat, saya perlu mengingatkan diri setiap hari bahawa saya membantu manusia dalam kesusahan.

"Apabila saya membuat keputusan memilih bidang kejururawatan, saya telah membuat satu keputusan paling bermakna dalam hidup," ulas Aiman.

Seorang lagi pelajar jururawat lelaki iaitu Ramlee Saadon dari Parit, Perak berkata: "Sekarang, untuk mendapat tempat di universiti bagi pelajar yang mendapat keputusan sederhana dalam SPM adalah agak sukar.

"Pada masa kini, lebih ramai lelaki memilih kerjaya ini kerana mereka mahukan satu pekerjaan yang menjanjikan sumber pendapatan yang stabil bagi memenuhi tuntutan serta keperluan kewangan mereka."

Bagi Ramlee, walaupun kejururawatan menjanjikan karier yang stabil, perkara yang membuatkannya memilih bidang itu adalah kerana interaksi bersama pesakit.

"Keinginan membantu sesama manusia adalah sama bagi sesiapapun dalam kerjaya perubatan. Namun, kelainan dalam bidang kejururawatan adalah kami terlibat dengan masalah yang dihadapi oleh orang sakit untuk jangka waktu yang lebih lama.

"Dalam satu aspek, kami (jururawat) menjaga dan merawat mereka ketika mereka (pesakit) berada dalam keadaan sakit dan tegang," terang Ramlee.

Tambah Ramlee, sebagai jururawat, dia cuba memberi perhatian dan merawat pesakit sama seperti layanan yang diharapkan jika ahli keluarganya sendiri yang sakit serta memerlukan rawatan.

"Saya tidak punya perasaan negatif tentang kerjaya yang saya pilih, satu bidang yang didominasi oleh kaum wanita. Saya rasa jiwa saya sesuai dengan kerjaya ini dan saya amat selesa," ujarnya.

Nisbah lelaki

Walaupun dengan perkembangan yang agak positif kebelakangan ini, jurang nisbah antara lelaki dan wanita dalam kerjaya kejururawatan begitu ketara. Begitupun, senario itu kini dilihat sedang beransur berubah.

"Dalam usaha kami ingin menambah jumlah jururawat lelaki dalam bidang ini, perkembangan semasa menunjukkan ia sedang bergerak dalam arah yang betul," kata pensyarah Sains Kejururawatan, Mary Lim.

Bagi Lim, jika pesakit rasa selesa dan yakin dengan ciri 'maskulin' seorang jururawat lelaki, maka tiada masalah bagi pesakit serta pihak pengamal perubatan menerima kehadiran jururawat lelaki bertugas di hospital.


JURURAWAT wanita tidak menerima sentimen tanggapan yang negatif seperti yang dialami para jururawat lelaki. - Gambar hiasan


Bagi pelajar jururawat lelaki seperti Aiman dan Ramlee, bidang kejururawatan adalah satu bidang yang signifikan selain menawarkan fleksibiliti dalam masa pekerjaan.

Jururawat boleh bekerja sepenuh masa atau separuh masa selain bertugas mengikut jadual syif. Itu juga antara sebab semakin ramai lelaki berminat untuk menceburi kerjaya tersebut.

13 comments:

  1. dah bodoh nak amek bidang lain tak dapat..last2 dah terdesak nak kerja amek la kejururawatan..tahan malu la bro..jururwat laki mcm gay boy la..selalunya jururawat ni bodoh2 semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. kilzami, npe hina ke jd jururawat lelaki? kami jururawat wanita ni mmg lg suka kalau ramai lki jd jururawat.. lg2 kalau ade kes pesakit x leh trima nurse pmpuan yg rawat dia.. dia nk jge privasi.. so leh pgl jururawat lki ni tlg.. jgn ckp bodoh.. nnt suatu ari kalau awk sakit sape yg nak jga awk kt hptal..pk sblm bkata2 ok

      Delete
    2. ko nape sakit ati sgt sampai dok kate jururawat semua bodo, gay boy lah.. ngko mmg minat gay boy ke? xbertamadun langsung. dari dok kate jururawat bodo baik ngko pg cermin diri ngko senduri. jgn2 pasal ngko kena reject xdpt jd jururawat tu yg ngko sakit ati sgt..

      Delete
    3. ni bodoh punya orang. aku jururawat lelaki semuanya ganas bukan seperti kau ckp. kalau bodoh x jadi jururawat lah ngok. igt belajar senang ke

      Delete
    4. 2 lh awk juga hina nma mama cya sbagai jrurawat!!!!!!jururawatlh prkerjaan yg mama cya idam-idamkn,klau awk skit jgn msuk hspital,susahkn nurse nk rawat awk!!!

      Delete
    5. Bodohnye statement ko ni...ko masok spital nanti seluruh persatuan jururawat akan layan ko tahap longkang..padan muka kaooo....

      Delete
    6. think b4 talk

      Delete
    7. hina sangat ke jururawat lelaki kerja itu ibadah.kau cemburu mintak tak dapat

      Delete
  2. Kilzami : jangan nak kutuk bidang jururawat yer? nanti 1 hari siapa dalam keluarga kau sakit, kalau kau masuk hospital, kau yang bodoh, sebab harapkan nurse2 akan jaga ahli keluarga kau tu!

    ReplyDelete
  3. kilzami.... kenyataan yang kau bagi tu menampakkan kebodohan kau sendiri!

    ReplyDelete
  4. sewajibye mesti de jururwat lelaki sbb lelaki de kkuatan.. tahniah n syabas. mereka org yg hebat... gn hirau komen org yg letak otak kt kaki tu.. wat kita jadi cam dia je

    ReplyDelete
  5. agree with u all except kilzam..i think he is PSY,,cannot think properly b4 speak out,,

    ReplyDelete
  6. KILZAMI SEBENARNYE DIA HIGH DEPRESS..SABA LA..BESOK KO MASOK SPITAL YG CUME ADE JT PEREMPUAN KO TAU LA NASIB KO TERBIAR..BODOH PUNYE MANUSIA..X TAU KE APE KO CAKAP TU AKAN MAKAN DIRI BALIK??

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: