Sunday, September 4, 2011

Seni bina terbaik


DANCING BUILDING di Prague, Republic Czech.


SETIAP kali melihat bangunan-bangunan yang ada di sekeliling, kebiasaannya kita hanya melihat kepada nilai luaran yang mengindahkan ciri-ciri senibinanya. Jarang sekali kita bertanyakan siapa arkitek yang bertanggungjawab dalam pembinaan bangunan tersebut.

Dalam menjayakan sesuatu rekaan bangunan, sentuhan kreatif seseorang arkitek sangat diperlukan namun pastinya ia bukan semudah yang kita lihat. Secara umumnya arkitek merupakan orang yang layak untuk mereka bentuk, menasihat serta menentukan fungsi estetik dan teknikal sesebuah bangunan.

Perkataan arkitek berasal dari perkataan Latin, architectus dan Greek, arkhitekton yang mana ia membawa maksud pembina asal. Arkhi membawa maksud ketua dan tekhton bermaksud pembina atau tukang kayu.

Persekitaran

Dalam melakukan tugasan, seseorang arkitek harus peka kepada persekitaran penghuni sesebuah struktur yang direka bentuk. Ini kerana ia melibatkan pelbagai aspek seperti perumahan, perniagaan dan perindustrian kerana ia penting dalam menghasilkan imej terakhir binaan yang bakal di reka bentuk. Selain itu mereka juga perlu faham dan tahu mengenai keperluan pembinaan agar tidak ada kekeliruan sepanjang sesuatu projek itu berlangsung.

Ilmu seni bina pula adalah gabungan antara seni dan pengetahuan sains namun peranan sejarah dan tamadun sangat mempengaruhi sesuatu karya yang dihasilkan oleh seorang arkitek.

Ini kerana tamadun dan seni bina jika dibandingkan dari segi aspek fizikal dan kehidupan masyarakat adalah begitu saling berkait rapat di antara satu sama lain. Pada awalnya, bidang ini hanya bertujuan untuk pembinaan tempat berteduh dan keselamatan sebelum ia berkembang menjadi satu ikon atau imej kepada sesebuah tamadun mahupun bangsa.

Ketuhanan

Pada peringkat awal sejarah, senibina tamadun Yunani dan Rom mencatat legendanya yang tersendiri dalam bidang ini. Malah ia tetap berterusan menjadi tunjang dalam konsep seni bina sehingga kini. Konsep seni bina mereka begitu menekankan bentuk tubuh badan manusia sebagai garis ukur elemen-elemen selain reka bentuk seni bina klasikal.

Berbeza dengan tamadun terdahulu seperti Mesopotamia dan Mesir di mana seni bina mereka berkait rapat dengan pembinaan tugu ketuhanan. Tamadun ini tidak dapat lari daripada menekankan kekuasaan seseorang raja selain berkait rapat dengan konsep ketuhanan yang dipengaruhi manusia.

Bagaimanapun tamadun Yunani menekankan aspek-aspek reka bentuk sivil seperti teater dan bangunan pusat pemerintahan. Mereka juga memberi penekanan kepada perhubungan antara manusia dan persekitarannya dan percaya kehidupan manusia penting dalam mencorak alam persekitarannya.

Zaman gelap

Dengan kedatangan agama Kristian, sistem seni bina Barat turut berubah apabila sistem ketuhanan sebenar mengambil-alih kepercayaan yang diambil dari tamadun Yunani dan Rom. Sistem ini memberi kekuasaan yang lebih kepada paderi-paderi Kristian dan ia banyak tertumpu kepada pembinaan reka bentuk gereja.

Seni bina ini dikenali dengan gaya Romanesque dan Gothic yang mempunyai reka bentuk basilica. Secara umumnya gereja-gereja menjadi imej utama dalam perancangan bandar mereka. Bagaimanapun zaman ini dikaitkan dengan merudumnya penguasaan Barat dan digelar sebagai zaman gelap (dark ages) kerana sekatan keterlaluan pemimpin agama mereka. Ini menyebabkan kekuasaan beralih kepada tamadun Islam yang berpusat di Timur Tengah. Namun sistem yang berkait dengan keagamaan tetap menjadi sumber dan rujukan penting bukan sahaja dalam bidang seni bina tetapi merangkumi hal lain seperti ekonomi, seni lukis, politik dan sebagainya.

Seni bina Islam

Dalam seni bina Islam, ia bukanlah semata-mata menekankan gerbang dipenuhi ukiran ayat-ayat suci al-Quran atau kubah yang sinonim dengan Timur Tengah tetapi paling penting adalah jenis-jenis bangunan, perancangan ruang, dan komposisi estetika rupa bentuk yang dibina mengikut tradisi binaan setiap kaum yang berlainan tetapi bersandarkan ajaran Islam.

Apa yang dikatakan seni reka Islam sebenarnya merangkumi berbagai rupa bentuk bangunan daripada pelbagai kaum tetapi mempunyai kesamaan dari segi perancangan dan jenis ruang serta aspek penghiasan. Namun yang paling jelas konsep seni bina Islam menolak sebarang perkaitan dengan bentuk makhluk hidup tetapi pada masa sama menzahirkan seni abstrak melalui bentuk-bentuk atau adunan warna-warna yang penuh rahsia tersendiri.

Ciri utama seni reka Islam ialah penggunaan arca di bahagian bumbung, kubah, dan dinding batu yang diukir menggunakan motif bunga, lukisan, dan ayat al-Quran selain mozek yang boleh dilihat pada masjid-masjid. Taj Mahal di India, Masjid Agung Samarra di Iraq dan Hagia Sophia di Istanbul merupakan antara bangunan yang terus dikagumi sehingga kini serta jelas menunjukkan ciri-ciri seni bina Islam.

Seni bina moden

Seni bina pada awal abad ke-20 pula banyak menggunakan besi dan kaca. Sebagai contoh antara bangunan pencakar langit terawal di Amerika Syarikat, Home Insurance Building di Chicago yang dibina pada 1885 dan Empire State Building yang siap pada tahun 1929. Reka bentuk bangunan juga bertambah moden walaupun ada juga bangunan memasukkan elemen seni reka Rom dan Yunani.

Selain itu reka bentuk bangunan moden banyak dipengaruhi fungsi bangunan serta menggunakan teknik dan dinding konkrit pasang siap. Dengan ini pembinaan bangunan lebih menjimatkan masa dan tenaga kerja. Pada hari ini dengan teknologi seni reka yang moden, pembinaan satu-satu bangunan pencakar langit boleh disiapkan dalam jangka masa yang amat singkat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: