Saturday, September 24, 2011

Persandingan Shahiza mencetus kelainan


Pasangan mempelai Shahiza Ghazi dan Budi Kurniawan sama anggun sama segak.


Persandingan bertema semakin popular di kalangan pasangan pengantin hari ini bagi menjadikan majlis sekali seumur hidup itu berlangsung dengan penuh gemilang dan bermakna.

Antara tema atau konsep persandingan yang kerap jadi pilihan ialah seperti persandingan dalam taman, ala-Inggeris, ala-kampung dan sebagainya.

Berbeza pula bagi pasangan pengantin baru, Shahiza Ghazi, 25, dan Budi Kurniawan Selamat, 28, yang memilih rimbunan bambu atau buluh sebagai tema utama majlis persandingan mereka.

Tarikh 10 September lalu menyaksikan pasangan ini disatukan dalam upacara pernikahan yang penuh adat-istiadat sebelum disusuli dengan majlis persandingan yang gilang-gemilang berlangsung di sebuah hotel terkenal di Kuala Lumpur.

Menggunakan persalinan berwarna hijau serindit rekaan Artilia Amani, pasangan mempelai ini kelihatan anggun dan segak, cocok dengan gelaran ‘raja sehari’.

Rona hijau jadi pilihan untuk persalinan ahli keluarga mempelai. Lebih menarik apabila fabrik yang digunakan dikatakan mengandungi 30 peratus bahan daripada buluh yang ditempah khas dari China dan Australia.

Bukan itu saja cendera hati untuk tetamu berupa tuala muka juga berasaskan fabrik daripada buluh.

Dalam pada itu, dewan persandingan dihias indah dengan pohon-pohon buluh melatari hampir di setiap penjuru dewan dari ruang laluan masuk hingga ke pelamin.

Diserikan lagi dengan kehadiran jambangan-jambangan bunga segar berteraskan rona putih dan hijau membuatkan jemputan yang hadir bagaikan melangkah ke dalam taman bunga yang redup dan menyamankan.

Idea bagi mengangkat pohon buluh sebagai tema utama persandingan datang dari perempuan sendiri yang kemudian dibantu abangnya, Ashran Ghazi, yang bertindak sebagai perunding perkahwinan mereka berdua.

Menurut pengantin perempuan, idea persandingan ala taman buluh tercetus ketika dia tinggal di Australia kerana melanjutkan pelajaran.

“Di sana ada pelbagai jenis pokok buluh. Melihatkan kehijauan dan kedamaian yang ada pada buluh tersebut mendorong saya untuk mengabadikan buluh sebagai saksi kisah percintaan kami,’’ ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Jelas anak bongsu kepada pasangan Datuk Ghazi Sheik Ramli dan Datin Shahrizan Md Noor ini lagi, konsep ini juga bagi memberi kelainan.

“Lagipun konsep ini juga merupakan gabungan klasik dan moden serta menampakkan kelainan yang luar biasa,’’ ujarnya lagi yang berkenalan dengan suaminya semasa sama-sama menuntut di luar negara.

Menceritakan persiapan perkahwinannya, Shahiza berkata, dia sekeluarga sepakat mencari kelengkapan untuk di gunakan pada majlis persandingan itu.

“Memanglah bukan tugas mudah untuk menyediakan barangan ini, tetapi inilah kelainan yang cuba ditonjolkan,’’ ujarnya.

Ceritanya lagi, sebahagian kelengkapan untuk persandingan termasuk pohon-pohon buluh yang dijadikan hiasan dewan turut diimport khas dari China dan Australia.

Sementara itu, suaminya, Budi Kurniawan, menyifatkan impian isterinya untuk bersanding berkonsepkan buluh adalah suatu perkara yang sukar dilaksanakan.

Namun menurutnya, demi impian isteri yang tertanam sejak belajar lagi, dia sanggup melakukan apa sahaja dan akhirnya tercapai walaupun pada mulanya pelbagai dugaan berlaku.

“Alhamdulillah akhirnya hajat kami termakbul dan berpuas hati atas usaha yang dilakukan selama ini,” katanya yang menginginkan tiga cahaya mata.

Bagi pasangan mempelai, pasti majlis persandingan ini menjadi detik paling bermakna dalam hidup mereka.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: