Saturday, April 23, 2011

Nora tampil imej bertudung


GAYA terbaru Nora sewaktu pelancaran pertandingan nyanyian Kilauan Emas terbitan Astro Prima di Kuala Lumpur baru-baru ini.


ULANG tahun hari kelahiran Nora yang ke-35 pada 26 Julai 2008 merupakan suatu titik penghijrahan buat penyanyi yang popular dengan lagu berjudul Di Persimpangan Dilema itu.

Ini kerana, mulai saat itu, dia yang berasal dari Kampung Dewan Beta, Kota Bharu, Kelantan mula bertudung selepas mencipta nama sebagai penyanyi sejak tahun 1994.

Bukan kerana dipaksa oleh sesiapa tetapi hasrat Nora untuk bertudung lahir daripada hatinya yang ingin menjadi contoh buat tiga orang anaknya yang kini semakin membesar.

Syakir Iman, 18, Syakir Alif, 12, dan Puteri Nur Dahlia, 7, merupakan permata hati Nora yang sentiasa mahu melihatnya menjadi ibu terbaik termasuklah daripada segi berpakaian.

Menurut isteri kepada komposer terkenal, Johan Nawawi, 45, ini, dia seolah-olah berasa terpanggil untuk bertudung apabila membicarakan perkara itu dengan anak-anaknya.

“Anak-anak selalu bertanya mengapa saya tidak bertudung? Saya beri beberapa alasan antaranya saya memang mahu bertudung tetapi masanya mungkin belum tiba.

“Tambah menyentap perasaan saya apabila anak-anak semakin pandai yang mana mereka kata kalau tidak pakai tudung takut mati masuk neraka. Sejak itu saya mula berfikir banyak kali.

“Pada masa sama, saya memang sudah lama ingin mengubah penampilan diri demi anak-anak saya,” katanya kepada S3 sewaktu dihubungi baru-baru ini.

Jelas juara Bintang Hiburan Minggu Ini 1994 ini, biarpun perubahan itu didorong oleh anak-anaknya tetapi dia sudah mula menanam azam untuk bertudung sejak berusia 30 tahun.

Kata Nora, lima tahun sebelum mengenakan pakaian yang sopan itu, dia sudah mula membuat persiapan termasuklah meminta pendapat daripada rakan-rakannya.

Pemilik nama sebenar Wan Norafizah Ariffin ini menjelaskan dia mengambil inisiatif itu bagi memastikan apa yang akan dilakukannya itu tidak sekadar hangat-hangat tahi ayam.

“Saya banyak bertanya dengan kawan-kawan saya dan mereka memberi pelbagai pandangan. Antaranya kata mereka, kalau saya mahu bertudung biarlah selepas pergi haji.

“Pada masa sama, semasa mahu bertudung saya beritahu pada suami. Saya lihat ada perubahan pada matanya yang macam bergenang. Dia macam tidak percaya.

“Saya kata, saya sudah nekad dan tidak menyesal dengan keputusan itu. Ia suatu hijrah awal sebelum saya melakukan perubahan lain seperti mendalami ilmu-ilmu agama,” ujarnya.

Nora yang mendirikan rumahtangga pada 9 April 1992 sewaktu berusia 19 tahun ini tidak menafikan banyak melalui fasa perubahan dalam kehidupan seharianya.

Tidak sekadar bertudung, malah dia turut banyak terbabit dalam program-program usrah, ceramah agama dan aktiviti-aktiviti berkaitan golongan wanita sejak tampil imej bertudung.

Malah, imejnya itu sedikit pun tidak membataskan aktivitinya dalam bidang nyanyian, sebaliknya terus mendapat undangan menyanyi dan juri pertandingan nyanyian di merata-rata tempat.

Terbaru, penyanyi bersuara lantang ini dilantik sebagai pengkritik tetap pertandingan nyanyian Kilauan Emas terbitan Astro Prima yang akan memulakan siarannya pada 24 Jun ini.

“Semasa mula-mula pakai tudung saya rasa macam takut-takut juga untuk menyanyi tetapi lama kelamaan saya semakin yakin walaupun ada batas-batas yang tertentu.

“Ia sesuai dengan status saya sebagai ibu dan isteri orang. Apatah lagi, sebagai penyanyi saya juga menjadi idola atau ikutan para peminat saya termasuklah dalam soal berpakaian,” katanya.

Dia kini sedang dalam proses menyiapkan baki 20 peratus pembikinan albumnya yang ke-11 berjudul Pedoman yang bakal memuatkan 12 buah lagu terbitan Johan Nawawi Production.

Sepanjang menceburkan diri sebagai penyanyi pada 1992, Nora telah merakamkan 10 album berjudul Sandiwara pada 1994, Debaran (1995), Naluri (1996) dan Hanya Satu (1998).

Turut dirakamkan ialah album Abstrak Nora - Koleksi Terbaik (2000), Kirana (2000), Nora Nora (2002), Cinta Satu Dekad (2003), Samudera (2006) dan Memori Hit Nora (2009).

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: