|
HAK wanita dalam Islam telah dibincangkan dengan panjang lebar oleh banyak cendekiawan Islam dan ia menunjukkan kepentingan perkara tersebut dari sudut pandangan Islam.
Penelitian terhadap kedudukan wanita terutamanya pada zaman jahiliah memperlihatkan bahawa berbanding lelaki, wanita seringkali dinafikan haknya.
Wanita digambarkan sebagai kumpulan yang tidak mempunyai hak dan banyak amalan yang berkaitan dengan urusan dirinya sehinggalah hubungan kekeluargaan sentiasa tertakluk pada penindasan.
Amalan menanam anak perempuan hidup-hidup, menceraikan isteri sesuka hati, poligami yang tidak terhad dan penafian hak terhadap harta merupakan subjek tumpuan dalam penulisan yang membincangkan kedudukan wanita sebelum kedatangan Islam.
Antara perkara penting yang sering dikritik ialah tentang hak sama rata antara jantina atau gender. Ketidaksamarataan ini digambarkan sebagai amalan yang tidak adil dan telah menjadi anggapan umum bahawa wanita adalah warga kelas kedua.
Kesamarataan
Meskipun hak kesamarataan antara jantina tidak boleh diinterpretasi dalam bentuk yang literal, namun para ulama Islam bersetuju bahawa ia perlu dilihat sebagai pengiktirafan terhadap kemuliaan kedua-dua jantina secara adil dan saksama, sama ada dalam bidang sosial, ekonomi, politik dan tanggungjawab keagamaan.
Hujah ini disandarkan pada syarak yang menerangkan aspek kesejagatan dalam penciptaan manusia. Konsep kemuliaan manusia telah disebutkan dalam banyak ayat al-Quran yang memberikan bukti yang cukup tentang asal usul manusia.
Sebagai contoh al-Quran ada menyebut dalam surah al-Isra, ayat 70 bahawa Allah sesungguhnya telah memuliakan anak-anak Adam, dan telah memberi kepada mereka pelbagai nikmat dan kemudahan mencakupi laut dan darat.
Secara umumnya, perkataan bani Adam mewakili lelaki dan perempuan dan kedua-duanya memiliki kemuliaan tanpa sebarang perbezaan.
Konsep penciptaan manusia yang bersifat sejagat bertepatan dengan fakta bahawa semua manusia memiliki kehormatan. Justeru, jika seseorang melindungi kehormatan dirinya dengan keimanan, amal soleh dan ketakwaan, ia merupakan nilai-nilai mulia yang membezakan tahap kerohanian seseorang individu di sisi Allah.
Firman Allah dalam surah al-Hujurat, ayat 14 yang bermaksud:
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu."
Ayat ini menyatakan tentang penciptaan manusia yang pelbagai sifatnya, iaitu bersuku-suku dan berbangsa-bangsa untuk menggambarkan dan memenuhi keperluan mereka.
Prinsip ini juga digunakan dalam hubungan antara lelaki dan wanita. Fitrah kemanusiaan telah digambarkan dalam ayat 187, surah al-Baqarah yang menyifatkan kepentingan tersebut samalah seperti keperluan manusia terhadap makanan dan pakaian.
Susun atur
Semua keperluan ini adalah amat penting bagi kelangsungan kehidupan manusia. Hubungan antara lelaki dan wanita dikukuhkan lagi oleh penegasan dalam permulaan Surah an-Nisa', iaitu surah yang khusus menangani dan menyusun atur setiap aspek kehidupan wanita dan urusan rumah tangga.
Firman Allah: "Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya iaitu Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan, lelaki dan perempuan yang ramai."
Ayat ini memberikan penjelasan dan menyokong perbincangan sebelumnya bahawa lelaki dan wanita berasal dari keturunan yang sama, iaitu Adam dan mereka berdua bukan merupakan dua entiti yang berbeza bahkan sebaliknya ialah pasangan seperti mana yang disebut dalam al-Quran ayat 11, surah as-Syura dan ayat 189, surah al-A'raf.
Oleh yang demikian, mereka harus melayan antara sesama sendiri sebagaimana saudara sendiri dan tidak sama sekali memudaratkan antara satu dengan yang lain.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: