Wednesday, March 5, 2014

Kesan visual jana ekonomi London



PELAKON akan dipakai sut khas ketika pengambaran yang akan diselarikan dengan janaan komputer.


BAGI mereka yang pernah menonton filem fiksyen sains, Gravity lakonan Sandra Bullock dan George Clooney, pastinya teruja melihat dan tertanya-tanya bagaimanakah kedua-dua pelakon itu terapung-apung di angkasa lepas.
Tidak hanya tergantung tanpa graviti, mereka turut berdepan dengan sisa-sisa sampah yang terdapat di ruang angkasa lepas.
Di sebuah kawasan bawah tanah di London, England, sepasukan pekerja belakang tabir bertungkus-lumus menyiapkan beberapa prop asas seperti air sirap, keju dan coklat.
"Kami sedang mencipta efek tubuh badan yang mencair untuk filem baharu lakonan Tom Cruise," ujar Richard Graham.
Dia merupakan Pengurus Projek di Framestore, syarikat dari England yang banyak membantu kejayaan filem Graviti sehingga mendapat 10 pencalonan pada Anugerah Akademi Ke-86.
Pada majlis yang diadakan di California, Amerika Syarikat itu, Isnin lepas, Gravity menggondol tujuh anugerah termasuk Kesan Visual Terbaik dan Pengarah Terbaik.
Dia menambah, sirap berwarna emas dan coklat yang diadun bersama pewarna merah memberikan impak yang cantik sebagai darah tiruan.
Inovasi efek itu antara yang biasa dilakukan dalam studio terletak di daerah Soho, London itu.

PENGARAH filem Gravity, Alfonso CuarĂ³n memberi tunjuk ajar kepada pelakon utamanya iaitu George Clooney (kiri) dan Sandra Bullock (kanan).


Inovasi
Ia sangat berbeza dan mencabar jika dibandingkan projek membuat efek untuk filem Gravity.
"Kami mengambil masa tiga setengah tahun untuk membuat efek dengan bantuan janaan komputer canggih," ujar Graham.
Bagi membina replika digital Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) sahaja mengambil masa selama setahun dan staf Framestore melakukan eksperimen sendiri terlebih dulu sebelum digunakan sebagai set penggambaran.
Masih basah dalam ingatan penyelia kesan visual (VFX), Tim Webber, perasaan getir dan lelah ketika menghadiri mesyuarat pertama bersama pengarah filem tersebut, Alfonso Cuaron.
"Terlalu banyak perkara baharu yang dilakukan dalam filem tersebut. Penggunaan secara meluas kesan visual telah merubah proses pembikinan filem," ujar Webber.
Babak yang paling kompleks ketika Bullock dan Clooney tergantung selama berjam-jam di Studio Shepperton, London.
Selain itu, babak terperangkap dalam sangkar diselaputi dua juta cahaya LED yang menggantikan ruang angkasa lepas juga tidak kurang hebat cabarannya.
Majalah Time menamakan inovasi yang dipanggil Lightbox itu sebagai antara ciptaan terbaik pada tahun 2013.
Helah kesan visual dalam Gravity mengatasi filem End of Tomorrow yang turut dihasilkan oleh Framestore.
"Terdapat banyak helah asas dibuat di samping penggunaan barangan berteknologi tinggi.
Sebagai contoh, kami menggunakan batang penyapu untuk dijadikan prop yang menghentak kepala Bullock," ujar Webber.
Dalam babak tersebut, Bullock sepatutnya terbang ke bawah dan terlanggar dinding ISS.
Ketika itu, dia terlanggar sesuatu di ruang angkasa yang sebenarnya adalah batang penyapu.
Kira-kira 500 kakitangan VFX yang terlibat dalam filem itu telah meneliti video Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan (NASA) selama berjam-jam untuk mendapatkan pemaparan sifar graviti seasli yang mungkin.

BAGI mendapatkan kesan visual yang realiti, kakitangan Framestore membuat kajian dengan menonton video NASA.


Janaan komputer
Terdapat juga sebahagian babak filem yang dicipta berdasarkan imaginasi pereka.
Antaranya, letupan api di angkasa. Bagi membuat efek tersebut, pasukan VFX mengambil sedutan video dari YouTube.
Dalam kebanyakan babak, hanya wajah pelakon sahaja yang tidak disentuh oleh janaan komputer kerana hampir semua termasuk stesen angkasa, bintang hingga pakaian angkasawan merupakan hasil seni kesan visual.
Filem Gravity antara filem pecah panggung di Hollywood yang mendapatkan khidmat janaan komputer daripada pereka-pereka yang berpusat di England.
"Sesetengah orang fikir ia dibuat oleh produksi kesan visual dari Los Angeles. Tetapi, sebenarnya ia dilakukan di London dan kami sangat berbangga dengannya," ujar Ketua Eksekutif Filem London, Adrian Wootton iaitu sebuah agensi awam mengenai filem.
Tersepit antara kedai-kedai seks, bar gay dan restoran makanan urban, Soho mempunyai enam daripada lapan syarikat VFX terbesar di dunia.
Antaranya termasuklah Double Negative dan The Moving Picture Company yang telah menghasilkan kesan visual untuk filem seperti Inception, Life of Pi and Prometheus.
Menurut Wootton, industri kesan visual di negara itu bermula selepas kejayaan filem Harry Potter. Siri filem itu membawa pulangan lumayan selama sedekad bermula tahun 2000.
Selain itu, cukai insentif yang berpatutan turut membantu Soho menguasai industri tersebut.
Ia sangat berbeza dengan Hollywood yang mengalami saat kejatuhan akibat kemunculan kuasa-kuasa baharu termasuklah pesaing dalam negara seperti Toronto dan Vancouver.
Di London, VFX merupakan kompenan filem yang sedang meningkat naik berdasarkan kenyataan laporan pihak kerajaan pada tahun 2011.
Dicatatkan sebanyak RM2.1 bilion telah disumbangkan oleh VFX kepada pendapatan negara setiap tahun.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: