Wednesday, January 30, 2013

Ramli Sarip Akui Belum Cukup Ilmu Muzik


Ramli Sarip ingin menghasilkan buku biografinya sendiri.
PETALING JAYA Penyanyi Ramli Sarip menganggap ilmunya dalam bidang muzik masih lagi cetek walaupun sudah 46 tahun beliau bergelar seorang artis.
Ramli, 61, berkata, dia merasai kelemahan dirinya itu apabila mendapati banyak lagi ilmu yang belum diterokainya apabila membaca buku-buku berkaitan bidang berkenaan.
"Saya seorang yang suka membaca mengenai perkembangan muzik di negara-negara Eropah terutamanya buku yang berunsur falsafah dan biografi artis yang menceritakan jatuh bangun mereka dalam mengejar impian sebagai penyanyi.
“Buku-buku itu juga menyedarkan saya bahawa banyak perkara berkenaan dengan muzik yang saya tidak tahu dan ilmu muzik itu sendiri tidak ada penghujungnya," kata Ramli kepada mStar Online.
Tambah Ramli, membaca adalah salah satu minatnya selama ini yang mampu memberikannya pengetahuan mendalam dalam satu-satu perkara khususnya berkaitan muzik.
Malah, dia juga turut mengikuti perkembangan semasa dunia hiburan menerusi pembacaan menerusi akhbar dan majalah-majalah hiburan.
"Jika remaja sekarang ini lebih senang menggunakan Internet dalam mencari maklumat terkini, saya pula masih menggunakan konsep lama iaitu dengan membaca menerusi buku-buku, akhbar dan majalah," katanya.
Dalam pada itu, Ramli yang juga vokalis kumpulan Sweet Charity turut meluahkan hasratnya untuk menghasilkan sebuah buku berbentuk biografi menceritakan kisah hidupnya sepanjang menjadi penyanyi dalam industri muzik tempatan.
"Sebelum ini, hanya sedikit kupasan mengenai kumpulan saya yang dipaparkan dalam buku biografi 'Sweet Charity 40 Tahun Bagaikan Bermimpi'.
"Selepas menerima respons yang bagus, peminat meminta saya membuat sebuah biografi tentang diri saya dan memang saya ada perancangan ke arah itu," tuturnya.
Sementara itu, Ramli bersama Lefthanded dan May bakal beraksi pada konsert Dimensi Rockarisma yang bakal berlangsung di Stadium Tertutup MBJB (Majlis Bandaraya Johor Bahru) Johor Bahru pada 9 Februari depan.
Tiket berharga RM78 boleh ditempah dengan menghubungi talian 03-7880799 atau layari laman web www.ticketpro.com.my.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: