Sunday, January 27, 2013

Gajet punca kurang membaca


KEUPAYAAN kanak-kanak untuk membaca dipengaruhi oleh gajet elektronik termasuk televisyen yang sekali gus mencerminkan kemahiran berfikir.


KANAK-KANAK didapati kurang mahir membaca sekiranya mereka mempunyai telefon bimbit dan televisyen yang diletakkan di dalam bilik tidur mereka, demikian hasil satu penyelidikan.
Penyelidikan membabitkan seramai 4,000 orang pelajar berumur 10 tahun di sekitar negeri England, Britain. Dalam kajian itu, penyelidik menyasarkan murid yang memiliki pemain cakera video digital (DVD) dan telefon bimbit peribadi.
Hasil awal kajian itu mendapati, kira-kira dua pertiga daripada kanak-kanak yang menjadi kumpulan sasar memiliki televisyen sendiri, manakala yang lain dicatatkan memiliki pemain DVD dan telefon bimbit.
Kanak-kanak yang memiliki kesemua peralatan itu menunjukkan penurunan secara purata sebanyak 20 markah dalam ujian bacaan.
Sebaliknya, memiliki alat muzik dikaitkan dengan peningkatan sebanyak 30 markah dan satu kajian mendapati, remaja yang menghabiskan masa berjam lamanya di laman sosial menunjukkan perubahan ketara dalam ujian sains dan matematik.
Menteri Pelajaran Britain, Elizabeth Kekuda mengalu-alukan berita bahawa lebih ramai kanak-kanak membaca untuk memperoleh pengetahuan berbanding peratusan yang dicatatkan pada tahun 2006, apabila kajian kali terakhir kajian sama dijalankan.
"Prestasi terendah berada di peringkat yang paling asas iaitu hanya mampu untuk mencari dan memperoleh maklumat dengan bimbingan yang jelas," ujarnya.
Perkara ini muncul dalam penyelidikan antarabangsa yang mencatatkan prestasi kanak-kanak berusia 10 tahun dalam membaca serta kaitannya dalam mata pelajaran Sains dan Matematik.
Respons daripada guru mendedahkan sebanyak 17 peratus daripada pelajar berumur 14 tahun mengalami gangguan di dalam kelas apabila mempunyai gajet yang menyebabkan mereka tidak mendapat tidur yang secukupnya pada waktu malam.
Kajian telah dijalankan oleh Yayasan Kebangsaan bagi Penyelidikan Pendidikan di England, dan diselia oleh ahli akademik di Amerika Syarikat dan Belanda mendapati majoriti pelajar mengakui mereka diberikan telefon bimbit, televisyen dan DVD.
Menurut kajian itu, pelajar yang dilaporkan memiliki gajet tersebut secara purata mencatatkan skor minimum yang lebih rendah iaitu lebih daripada 20 mata berbanding pelajar yang tidak memiliki gajet.
Satu dalam lima kanak-kanak yang berumur 10 tahun memperuntukkan sekurang-kurangnya tiga jam untuk menonton televisyen sehari dan DVD.
Sebanyak 13 peratus daripada pelajar yang berumur 14 tahun dilaporkan menggunakan laman sosial selama empat jam atau lebih pada waktu persekolahan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: