Monday, May 7, 2012

Personaliti penentu gaya dan karisma



PADA bulan November dua tahun lalu, pejuang demokrasi yang dianggap srikandi Myanmar, Aung San Suu Kyi, 67, tersenyum gembira apabila disambut oleh jutaan penyokong setianya. Dia akhirnya dibebaskan dari perintah tahanan rumah di Yangon selepas dipenjara sekitar tahun 1990.

Nampaknya, semangat dan usaha Suu Kyi dalam memperjuangkan sistem demokrasi di tanah airnya tidak pernah luntur meskipun aktiviti berkenaan pernah tergendala seketika gara-gara meringkuk di dalam penjara.

Kini pengasas parti Parti Liga Demokrasi Kebangsaan (NLD) yang memiliki sifat suka berterus-terang itu meneruskan perjuangan demokrasi yang masih belum selesai.

Menarik tentang Suu Kyi yang turut dikenali sebagai The Lady, bukan jiwa kentalnya sahaja yang dipuji malah tata rias dan penampilannya turut menjadi topik hangat dalam kebanyakan blog serta majalah. Ramai pemerhati menyifatkan penerima Nobel Keamanan itu sentiasa tampil anggun dalam persalinan tradisional Myanmar, longyi, selain bersanggul dan dihiasi sematan bunga di kepala.

Longyi merupakan sejenis kain sarung yang diperbuat daripada kapas atau sutera yang panjangnya dari pinggang hingga ke buku lali. Kostum tradisi turun-temurun berkenaan merupakan pakaian wajib dalam kalangan pelajar sekolah-sekolah, universiti dan kebanyakan tempat pekerjaan.

Longyi yang didatangkan dalam variasi warna lembut dan terang itu turut menjadi pilihan golongan lelaki tempatan yang masih berpegang teguh pada adat resam dan budaya. Namun malangnya, pada tahun 2010, Myanmar pernah dihimpit konflik pemakaian apabila kelompok wanita muda di kawasan bandar enggan dan malu untuk menggayakan longyi.

Mereka menyifatkan kostum tradisional yang dipakai bersama blaus mini paras pinggang itu ketinggalan zaman dan tidak ideal dipakai pada zaman moden. Lebih menyedihkan, sebahagian besar wanita sanggup mengetepikan aspek moral dan budaya dek terlalu obses pada item fesyen moden. Mereka mula mengagung-agungkan seluar jean potongan sendat, baju T, kardigan dan skirt pendek paras paha.

Namun begitu, situasi ‘buruk’ berkenaan semakin surut gara-gara inisiatif Suu Kyi yang sentiasa mengangkat taraf longyi pada tahap yang tinggi. Buktinya, ibu kepada dua cahaya mata itu terus bangga memakai blaus yang dipanggil anyi bersama longyi acap kali menghadiri mesyuarat, berkempen mahupun bertemu dengan para pemimpin dari luar negara.

Kembali popular

Menurut seorang tukang jahit bernama Rangoon dari butik Sanchaung Township, hari


YINGLUCK memadankan blaus berkolar Mandarin bersama skirt rona kuning lembut ketika mengunjungi Beijing, April lalu.


“Selain fabrik pilihan, mereka turut membawa foto Suu Kyi, yang sopan memakai kostum tradisional. Ada yang memilih bahagian leher potongan bulat, ada juga menambah perincian seperti butang dan sulaman bunga di dada blaus.

“Bukan itu saja. Sesetengah wanita menyukai lengan panjang, ada pula yang selesa lengan pendek dan potongan tiga suku. Semua konsep jahitan dan rekaan fesyen ini selalu digayakan oleh Suu Kyi,” tambahnya.

Sementara itu, artikel daripada majalah Irrawady, memaparkan tindakan golongan wanita hari ini yang turut meniru gaya Suu Kyi, dengan mencalit gincu nipis dan menyemat bunga di sanggul.

Keseluruhan pesona Suu Kyi itu kini disaksikan masyarakat dunia melalui filem The Lady yang dilakonkan oleh Michelle Yeoh.

Jaket rona ceria

Jika Suu Kyi lebih selesa dengan kostum tradisional Myanmar, Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra, pula sentiasa berimej korporat dan ceria dalam persalinan jaket serta blaus warna terang.

Wanita yang mengetuai Parti Pheu Thai (Untuk Rakyat Thai) itu gemar memakai skirt ataupun seluar panjang rona hitam yang ideal disuai dan padan dengan blaus pelbagai warna.

Malah, Yingluck yang memiliki rambut lebat berwarna coklat gelap keperangan itu juga gemar bereksperimen dengan seleksi blaus bermacam-macam potongan seperti stail kimono dan sulaman. Ini termasuklah memilih blaus yang dihiasi ropol, reben dan kolar potongan Mandarin ala ceongsam.

“Bergelar pemimpin bukan mudah kerana saya perlu menjaga negara, rakyat dan juga penampilan diri. Justeru, saya selalu memilih pakaian konsep feminin dan sesuai dengan gaya korporat,” tutur Yingluck yang turut menyatakan minat terhadap kasut tinggi, tapak rata ala balet dan but jenama Burberry.

Jalinan tocang Tymoshenko


PEMERHATI fesyen di Australia menyifatkan Julia Gillard cukup sinonim dengan busana kombinasi hitam dan putih daripada jenama terkenal.


Mantan Perdana Menteri Ukraine, Yulia Tymoshenko, 52, pernah diangkat sebagai Ratu Cantik sebenar dalam kalangan rakyat tempatan. Memiliki kulit wajah yang mulus, aplikasi maskara dan gincu bibir rona coklat antara faktor yang menyumbang pada kecantikan Tymoshenko.

Namun, penampilan utama yang sering mencuri tumpuan ramai adalah jalinan tocang rambutnya yang dililit kemas di atas kepala. Bahkan, lilitan tocang itu membuatkan Tymoshenko seperti memakai mahkota khas.

“Saya tidak gemarkan pembedahan kosmetik dan mencucuk wajah kerana ia tidak kekal lama serta menyakitkan. Menata rias secara natural lebih baik untuk tampil menawan dan anggun,” jelas Tymoshenko yang kini sedang menjalani hukuman penjara penjara selama tujuh tahun atas tuduhan salah guna kuasa berhubung pembelian gas dengan Rusia pada 2009 yang dikendalikannya.

Sut putih Gillard

Sementara itu, Perdana Menteri Australia, Julia Gillard, juga tidak lekang daripada menjadi subjek lensa kamera media dan paparazi. Pemimpin Australia yang berkuasa pada bulan Oktober 2010 itu, kerap dilihat menyarungkan sut rona putih dalam kebanyakan acara dan aktiviti.

Penampilannya itu pernah menghiasi sebuah majalah fesyen negara itu dan beliau disifatkan begitu sinonim dengan warna putih. Selain itu, wanita yang gemar tersenyum itu turut dikenali dengan potongan rambut bertingkat dan stail rambut bob.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: